Opublikowano . Mazowieckie | Firmy i instytucje | ZUS


Kiedy świadczenie należy się zmarłemu?

Emeryturę lub rentę, którą przyjęliśmy jako rodzina zmarłego już po jego śmierci, nie zawsze nam się należy i może się okazać, że będziemy musieli zwrócić ją do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Najlepiej więc w ogóle nie odbierać świadczenia od listonosza.

To, czy rodzina zmarłego może otrzymać jego ostatnią emeryturę lub rentę, zależy od daty śmierci. Nie powinniśmy jej jednak odbierać - jeśli nam się należy, to otrzymamy ją po złożeniu wniosku o wypłatę niezrealizowanego świadczenia.

- W przypadku, gdy odebrane zostało świadczenie już nienależne, konieczny jest jego zwrot. Dlatego zdarzają się sytuacje późniejszego - niż określonego w przepisach - wstrzymania wypłaty, więc takich pieniędzy najlepiej nie odbierać. W przypadku, gdy świadczenia będą należne, to te pieniądze na pewno nie przepadną, zostaną wypłacone najbliższym (żonie, dzieciom) uprawnionym do świadczenia po osobie zmarłej po złożeniu przez nich wniosku - wyjaśnia Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego.

Dlaczego dochodzi do sytuacji, że ZUS wypłaca emeryturę czy rentę po śmierci swojego świadczeniobiorcy?
- Mechanizm jest prosty. Dopóki do ZUS nie zostanie dostarczony akt zgonu, zakład nie wie o śmierci i wypłaca pieniądze. Prędzej czy później taka informacja do ZUS jednak wpływa i wtedy wypłaty zrealizowane już po śmierci trzeba zwrócić. Dlatego warto pamiętać o powiadomieniu zakładu o odejściu bliskiej nam osoby i dostarczeniu aktu zgonu. Na tej podstawie wstrzymana zostaje dalsza wypłata. Przepisy nie przewidują możliwości, aby z takich świadczeń pokrywać koszty pogrzebu czy wystawienia pomnika, a nawet spłaty zadłużenia osoby, która pobierała świadczenie - zaznacza rzecznik prasowy.

Kiedy świadczenie należy się zmarłemu?
O tym, czy świadczenie należy się zmarłemu, decyduje okres, którego dotyczyło. Jeśli odnosiło się do miesiąca, w którym zmarł świadczeniobiorca (np. świadczenie za grudzień, śmierć 1 grudnia), to ZUS dokona wypłaty, ale w innym trybie. Rodzina zmarłego składa wtedy wniosek o wypłatę niezrealizowanego świadczenia, ZUS wydaje formalną decyzję i przekazuje pieniądze osobom uprawnionym. To, że nie należy pobierać świadczenia zmarłego wynika więc m.in. z tego, że gdy okaże się ono nienależne, to konieczny jest jego zwrot. Osoby będące w trudnej sytuacji finansowej mogą oczywiście złożyć wniosek o rozłożenie pobranej kwoty na raty.

Powiadomienie o śmierci
Żeby uniknąć powyższej sytuacji warto pamiętać o tym, żeby możliwie szybko po pogrzebie poinformować ZUS o śmierci bliskiej nam osoby - zwłaszcza, jeśli zlecamy formalności zakładowi pogrzebowemu.

- Obecnie sprawami związanymi z pochówkiem w większości zajmują się właśnie zakłady pogrzebowe i to za ich pośrednictwem ZUS otrzymuje informacje o zgonie świadczeniobiorców. Niestety wiadomość ta zostaje przekazana dopiero przy składaniu wniosków o zasiłki pogrzebowe, a często przypada to po upływie nawet 2-3 tygodni od pogrzebu. ZUS w tym czasie nie wie o śmierci świadczeniobiorcy i mógł zrealizować już kolejną wypłatę świadczenia - zaznacza rzecznik prasowy.

Dopasuj dla mnie

Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.

Wybraliśmy dla Ciebie

Bądź pierwszy! Dodaj komentarz

Twoja opinia pomaga być na bieżąco

Brak komentarzy

Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.

0 / 1200 Wskazówka: zaznacz fragment artykułu i kliknij „Zacytuj”

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.

Reklama



Komentarze 0
Opcje

Dostosuj preferencje treści (zapis lokalny w przeglądarce):

Dołącz