Rozpoczęły się wakacje, jednak z różnych powodów duża część dzieci pozostanie w swoich rodzinnych domach.
Główną przyczyną, dla której nie mogą one skorzystać z letniego wypoczynku jest brak dostatecznych środków finansowych. Co w takiej sytuacji może być alternatywą dla nudy i samotności? Warto zwrócić uwagę na bezpłatne półkolonie, zajęcia czy warsztaty organizowane w miastach między innymi przez świetlice socjoterapeutyczne.
Socjoterapeutyczne rozwiązania
Niestety duża część dzieci i młodzieży, która nie wyjeżdża na wakacje boryka się również z wieloma innymi poważnymi problemami. Na co dzień zmagają się z presją w szkole, problemami w grupie rówieśniczej, skomplikowanymi relacjami rodzinnymi, alkoholizmem i innymi dysfunkcjami swoich opiekunów czy ciężką sytuacją materialną. Nie zawsze potrafią sobie poradzić z tego typu przeciwnościami losu. Wynikiem takiego stanu rzeczy jest wzrastająca liczba młodych ludzi, którzy są aspołeczni, agresywni, piją alkohol, zażywają narkotyki czy też łamią prawo. W jaki sposób można im pomóc nie tylko w wakacje, ale i przez cały rok? Dobrym rozwiązaniem może okazać się socjoterapia. Tego typu pomoc znaleźć można między innymi w szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz w specjalistycznych świetlicach.
Przeważnie niepokojące zachowania dzieci i młodzieży są próbą zwrócenia uwagi dorosłych, wołaniem o ich pomoc i reakcję.
- Socjoterapia jest stosowana nie tylko wobec dzieci pochodzących z rodzin, w których nadużywa się alkoholu, ale także wobec dzieci zaniedbanych wychowawczo, stwarzających problemy, szukających własnej drogi rozwoju społecznego i osobistego - mówi Luiza Kalupa z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu. - Częstymi problemami młodych ludzi korzystających z pomocy socjoterapeutycznej są trudności w nauce, zaburzenia emocjonalne czy zachowania kłopotliwe, agresywne i zaburzenia koncentracji - dodaje Luiza Kalupa.
Socjoterapia ma postać ustrukturalizowanych spotkań grupowych, których celem jest nie tylko terapia, ale także edukacja i rozwój. Zajęcia wspierają m. in. prawidłowy rozwój emocjonalny, kształtują pozytywne postawy, wpajają wartości, uczą funkcjonowania w różnych grupach społecznych i wspomagają wszechstronny rozwój.
Wakacyjna alternatywa
- Trzeba mieć świadomość, że kształtowanie się osobowości młodego człowieka jest procesem skomplikowanym i uzależnionym od środowiska, w jakim dziecko dorasta. Wpływ na rozwój dzieci ma także to, czy są one otoczone odpowiednią opieką. W momencie, w którym pojawiają się zaburzenia zachowania i zaburzenia emocjonalne lub ryzyko ich wystąpienia potrzebna jest fachowa pomoc socjoterapeuty - mówi Luiza Kalupa.
Dzieci i młodzież przez cały rok mogą brać udział m. in. w zajęciach socjoterapeutycznych, artystycznych czy sportowych prowadzonych przez świetlice socjoterapeutyczne. Ponadto korzystają z pomocy pedagogów, psychologów i wolontariuszy.
W wakacje natomiast tego typu placówki organizują półkolonie i letnie zajęcia. Przykładem mogą być chociażby półkolonie organizowane przez poznańską świetlicę socjoterapeutyczną "Płomyczek", która mieści się na Wildzie czy też "Świetlicę Socjoterapeutyczną Motylarnia".
Poza zajęciami w świetlicach socjoterapeutycznych dobrą alternatywą dla braku wakacyjnego wyjazdu, a co za tym idzie często dla samotności i nudy, może okazać się także projekt "Artystyczne Lato 2014". Jest on organizowany przez poznańską Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia. Głównym celem prowadzonych przez szkołę półkolonii jest rozwój artystyczny, rozwijanie kreatywności i pokazanie jak można aktywnie spędzać wolny czas. Poza zajęciami artystycznymi organizowane są zajęcia z psychologiem i pedagogiem, które mają uczyć współpracy w grupie, komunikacji, asertywności, poczucia własnej wartości, a także radzenia sobie z emocjami.
Istotnym przedsięwzięciem jest także Wakacyjna Akcja Caritas. Caritas Archidiecezji Poznańskiej już od 12 lat organizuje wypoczynek dla dzieci i młodzieży z rodzin borykających się z różnorodnymi problemami. Każdego roku dzieci i młodzież odpoczywają, poznają świat, a także korzystają z programów socjoterapeutycznych.
Ponadto w tym roku ruszył projekt "Gra o przyszłość" prowadzony w Salezjańskim Domu Młodzieży w Poznaniu. Pomysłodawcą i organizatorem przedsięwzięcia jest Wyższa Szkoła Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej.
- Głównym celem akcji jest budowanie relacji pomiędzy wychowankami placówki, wzmacnianie poczucia ich wartości oraz wiary we własne możliwości. Założeniem jest praca z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, dotkniętych problemem przemocy, alkoholizmu czy też braku dostatecznych warunków bytowych - mówi Luiza Kalupa z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu.
Pierwsza część działań prowadzona była w pierwszym tygodniu wakacji letnich, kolejna odbędzie się natomiast - w tygodniu ostatnim. Organizatorzy projektu proponują uczestnikom różne formy działań aktywizujących. Wśród nich znajdą się m. in. gry terenowe, warsztaty szermierki, sesja bębniarska czy też warsztaty filmowe.
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.