26 czerwca w urzędzie miasta odbyła się XXI Sesja Rady Miasta Ostrów Mazowiecka zwołana w trybie nadzwyczajnym, na której pojawiło się 21 radnych. Ostatnich spotkań w urzędzie nie można zaliczyć do spokojnych.
Tym razem też spokojnie nie było, po raz kolejny na sali obrad dochodziło do potyczek pomiędzy radymi a burmistrzem.
Plan sesji zawierał 13 punktów, dwa z nich były najważniejsze: uchwała absolutoryjna dla Władysława Krzyżanowskiego, burmistrza miasta oraz powołanie wiceprzewodniczącego rady miasta. Ale zanim radni do nich doszli stoczyli bitwę słowną na temat celowości zwołania nadzwyczajnej sesji, zarzucając Hannie Sasinowskiej, że nadmiernie ulega burmistrzowi.
Burza dotycząca porządku obrad
Początek obrad rozpoczął się od zastrzeżeń radnego Krzysztofa Laski odnośnie trybu w którym powoływane są sesje rady miasta.
- Uważam, że zwołując nadzwyczajne sesje nadużywacie państwo prawa - mówił radny. - Sesje nadzwyczajne zwoływane są w nagłych przypadkach. A takie były już w tym roku cztery. To jest chore. Mam prawo wyrazić opinię, co do celowości zwołania tej sesji. 27 czerwca miała odbyć się planowa sesja, na której miały być podjęte uchwały dotyczące między innymi udzielenia absolutorium burmistrzowi, nie rozumiem nadal dlaczego zwołano sesję dziś - dodaje radny Laska.
W trakcie wyjaśnień burmistrza odnośnie trybu powołania sesji oraz planu pracy rady miasta, rozpoczęła się wrzawa, z sali można było usłyszeć śmiech i takie cytaty: "Pan się zrzeknie tego stanowiska i da nam spokój, a tym bardziej mieszkańcom", "To jest chore".
Prośby przewodniczącej oraz Eugeniusza Gałązki o zachowanie spokoju oraz umożliwienie dalszej wypowiedzi burmistrzowi niestety nie przynosiły efektu. Radni domagali się wyjaśnień odnośnie zaplanowanej na dziś kolejnej sesji RM (wiemy już, że kolejna sesja odbędzie się jutro - przyp. redakcja).
Radny Dylewski zgłosił wniosek o sprostowanie uchwały dotyczącej przekształcenia prawa wieczystego użytkowania własności. Zagrażając burmistrzowi o przekazaniu dokumentów do wojewody wskazujących na nieprawidłowości dotyczących tej uchwały.
"Nie" dla absolutorium burmistrza
Po blisko godzinnej dyskusji na temat porządku obrad przyjęto protokoły z XVIII i XIX sesji. Przyjęto również uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego miasta oraz sprawozdania z wykonania budżetu miasta za poprzedni rok (7 osób "za", 14 się wstrzymało od głosu). Nie przyjęto za to uchwały w sprawie zmiany budżetu miasta na rok 2012. "Za" było 10 osób, a 11 przeciw. Nie udzielono także burmistrzowi miasta absolutorium za zrealizowanie budżetu w 2011 r. mimo pozytywnej uchwały izby obrachunkowej. W głosowaniu wzięło udział 21 radnych, którzy oddali sześć głosów "za", jedenaście "przeciw" i cztery "wstrzymujące".
Burmistrz przed głosowaniem, zwracał uwagę, by radni głosując nad absolutorium pamiętali o tym, że nie ocenia się całokształtu działania burmistrza, ale to, czy zrealizowany został budżet w 2011 roku.
- Zwracam się z prośbą o przyjęcie absolutorium - zaczął burmistrz. - Będzie to sukcesem rady miasta, pracowników samorządowych, burmistrza i da wszystkim sygnał, że niezależnie od różnic pracujemy wspólnie dla naszego pięknego miasta - dodał.
Wilczyński, Listwon, Laska i Dylewski przeciwni udzieleniu absolutorium
Jako pierwszy zabrał głos radny Jacek Wilczyński. - Ja nie będę głosował za absolutorium dla Pana, i wyjaśnię dlaczego: po pierwsze, do dnia dzisiejszego miasto nie przygotowało projektu pozwolenia na budowę dróg, burmistrz nie posiada żadnej strategii budowy dróg, na najbliższe dwa lata, czyli do końca swojej kadencji, miasto nie opracowało projektu żadnej inwestycji drogowej, co do której można by się ubiegać o dofinansowanie, wniosek złożony na budowę budynku socjalnego został złożony z rocznym opóźnieniem (dokumentacja i pozwolenie były gotowe już w zeszłym roku), miasto nie złożyło wniosku na budowę Orlika, nie otrzymaliśmy dofinansowania na budowę targowiska, powodem był błąd we wniosku - dodał radny. Na koniec zarzucił jeszcze burmistrzowi, że nie wystąpiono o dofinansowanie do transportu miejskiego i że nie podjęto jakiejkolwiek decyzji o segregacji odpadów.
Następnie, głos zabrał Krzysztof Listwon. Na wstępie przyznał, że na ocenę pracy burmistrza składają się między innymi rzetelność wykonania budżetu i celowość poczynań w kierowaniu miastem.
- Budżet to nie są tylko liczby i słupki, ale ogólne kierowanie miastem - tłumaczył burmistrzowi radny.
Podkreślił, że nie jest dumny z efektów uprawianej przez burmistrza polityki, wytykając mu, że usunął człowieka z olbrzymią wiedzą (mowa o byłym wiceburmistrzu Jerzym Pawluczuku). Błędem było też według radnego pozbycie się prezesa gospodarki komunalnej.
-ZGK jest bardzo dobrze wyposażony, a mimo to zamiast zajmować się inwestowaniem w media prowadzi targowisko - powiedział Listwon. - Podobnie stało się z ZEC, który był doskonale funkcjonującym zakładem, a który teraz nie działa, stoi bez taryfy cieplnej na rok bieżący bo ciągle ma nowego prezesa. Wpędza pan ten zakład w długi. To samo dotyczy byłego prezesa TBS, Adama Rukata. Człowiek mający opracowaną strategię budownictwa mieszkaniowego w mieście został odsunięty ze stanowiska, obecny prezes nie kontynuuje strategii poprzednika. Efektem będzie strata działek w centrum miasta przy ulicy Kościuszki i pewnie przy ulicy 3 Maja - wyjaśniał radny przyznając, że również nie zagłosuje za absolutorium i że namawia do tego innych radnych.
Krzysztof Laska zaznaczył, że największym minusem po dwóch latach urzędowania burmistrza jest pojawienie się ponad 5 milionów wolnych środków w budżecie do zaangażowania. Dodaje, że oczywiście to komfort dla miasta, że ma takie pieniądze, ale fakt, że one leżą i czekają na zagospodarowanie jest negatywną oceną burmistrza.
Maria Bębenek namawiała do nie oceniania burmistrza, tylko do oceny samego budżetu.
Radny Dylewski łagodnie poprosił burmistrza, by szanował radnych, traktował ich jak partnerów oraz słuchał tego, co mówią mieszkańcy. - Proszę o nie prowadzenie wojenki i o zmianę charakteru, bo inaczej będzie miał pan więcej przeciwników niż zwolenników - zwracał się radny do burmistrza.
Skarbnik zwróciła uwagę radnym, że jest pewna, że sprawozdania były rzetelne sporządzone i nie można zarzucać izbie obrachunkowej braku obiektywności w treści sprawozdania.
Dyskutowano jeszcze dobre pół godziny, sprzeczając się o to, kto ma rację, odbiegając coraz dalej od tematyki budżetu. Na koniec, burmistrz jeszcze raz zabrał głos. Starał się wyjaśnić swój punkt widzenia. Ponownie namawiał radnych do zgody. Nie przyniosło to jednak efektu. Radni nie udzielili burmistrzowi absolutorium. Aż 11 radnych było przeciwnych, czterech wstrzymało się od głosu, a sześciu poparło burmistrza.
Brak wiceprzewodniczącego
Kolejnym punktem obrad było powołanie wiceprzewodniczącego rady miasta. Zgłoszono kandydaturę radnych m.in Tułowieckiego, Godlewskiego i Krycha. Radni jednak nie zaakceptowali swojej kandydatury i tak ponownie nie udało się wybrać wiceprzewodniczącego. Radni tłumaczyli, że to się nie uda, bo inaczej wygląda teraz układ sił w radzie.
Po krótkiej przerwie radni apelowali o zmianę przewodniczących rady i komisji informując, że zmiany są jedyną szansą dogadania się.
Poniżej porządek obrad XXII sesji Rady Miasta Ostrów Mazowiecka
1. Otwarcie sesji.
2. Informacja o porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad sesji XXI.
4. Interpelacje i zapytania.
5. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu miasta na rok 2012 uchwalonego Uchwałą Rady Miasta Ostrów Mazowiecka Nr XIV/103/2012 z dnia 27 stycznia 2012 r.
6. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Ostrów Mazowiecka na lata 2012 – 2041.
7. Przyjęcie uchwały zmieniającej w sprawie rewitalizacji Miasta Ostrów Mazowiecka.
8. Przyjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy nowowybudowanej ulicy „Aleja Błogosławionego Jana Pawła II Wielkiego”.
9. Przyjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy „Diamentowej”.
10. Powołanie Wiceprzewodniczącego Rady Miasta – podjęcie stosownej uchwały.
11. Informacja o pracy Burmistrza Miasta jako jednoosobowego organu wykonawczego w okresie między sesjami.
12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
13. Informacja Przewodniczącej Rady Miasta o działaniach podejmowanych w okresie między sesjami. Informacja ustna.
14. Zakończenie obrad.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z ostatniej sesji rady miasta
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.