Komenda Główna Policji oraz Bankowe Centrum Bezpieczeństwa ostrzegają przed oszustami, którzy w fałszywych wiadomościach podszywają się pod instytucje zaufania publicznego, takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne i próbują wyłudzić wrażliwe dane oraz pieniądze.
Wiadomości od oszustów to nieprawdziwe ogłoszenia dotyczące m.in. konieczności zapłaty za szczepionkę przeciwko koronawirusowi, czy przejęciem przez NBP środków klientów zdeponowanych w bankach jako tzw. "rezerw krajowych NBP".
- W przesyłanych wiadomościach zawarte linki przekierowują do stron przestępców, których jedynym zadaniem jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość - wyjaśnia Komenda Główna Policji.
Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Ponadto, nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.
Policjanci z Komendy Głównej Policji radzą, jak nie paść ofiarą oszustów:
- przypominamy, że jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. W związku z koniecznością ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej COVID-19, wywoływanej przez koronawirusa, na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele najwyższych władz Państwa w mediach masowych,
- sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank,
- zawsze czytaj bardzo uważnie treść każdego SMS-a z kodem autoryzacyjnym lub treść komunikatu autoryzacyjnego przesłanego za pośrednictwem bankowej aplikacji mobilnej. Jeśli twój bank to umożliwia zamień SMS-y na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej,
- jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, najbliższej jednostce policji, a następnie zespołowi reagowania na incydenty cert.pl. Wskazane powyżej instytucje przekażą ci informacje na temat kolejnych kroków i działań.
Pamiętaj!
W tym szczególnym okresie najskuteczniejszą metodą kontaktu z bankiem może okazać się przesłanie wiadomości e-mail. Ze względu na obostrzenia epidemiologiczne, które dotyczą także banków i ich pracowników czas połączenia telefonicznego z konsultantem może się wydłużyć. Staraj się zrozumieć tą sytuację. twoje zgłoszenie mailowe będzie przeanalizowane i będą podjęte stosowne działania.
Więcej porad znajdziesz na:
- https://www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet
- https://www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bankowosc-internetowa
- https://www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/Aktualnosci
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Wybraliśmy dla Ciebie
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.