Przydatność zawodowa jest podstawowym wyznacznikiem w dokonywaniu doboru zawodowego. Umiejętności przydatne temu są kształcone w procesie lekcyjnym. Rezultat osiągnięty przez ćwiczenia to kompetencje.
Umiejętności obejmują w szkole sferę interakcji w procesie dydaktycznym, natomiast kompetencje odnoszą się do osoby, powstają w wyniku zintegrowania pewnej liczby umiejętności opanowanych na tyle sprawnie i świadomie, by osiągnąć możliwość swobodnego, mądrego, refleksyjnego i odpowiedzialnego podejmowania jakichś działań. Kompetencja jest wyposażeniem osoby, jest umiejętnością wyższego rzędu. Być kompetentnym to nie tyko umieć coś zrobić, ale doskonale rozumieć, dobrze sobie z czymś radzić.
Aby wspomóc nauczycieli w tym zakresie Biblioteka Pedagogiczna opracowała na podstawie zbiorów własnych bibliografię "Przydatność zawodowa".
Wydawnictwa zwarte:
1. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej / Wacław Strykowski, Justyna Strykowska, Józef Pielachowski - Poznań: Oficyna Ekonomiczna Wydawnictwa eMPi2, 2003.
2. Kompetencje pedagoga specjalnego: aktualne wyzwania teorii i praktyki / pod red. Zofii Palak, Anny Bujnowskiej - Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008.
3. Kompetencje współczesnego nauczyciela / pod red. Kazimierza Żegnałka - Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2008.
4. Kompetencje zawodowe młodych: możliwości szkolnictwa zawodowego a potrzeby pracodawców / Marcin Kęsy - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2008.
5. Kształcenie dla przyszłości / Alina Borowska - Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004.
6. Kwalifikacje zawodowe: poglądy teoretyczne a rzeczywistość / Urszula Jeruszka - Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2006.
7. Kwalifikacje zawodowe nauczycieli / Krzysztof Lodziński - Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o, 2008.
8. Nauczyciel - misja czy zawód? społeczne i profesjonalne aspekty roli / red. Paweł Rudnicki, Barbara Kutrowska, Mirosława Nowak-Dziemianowicz - Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2008.
9. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jako człowiek budujący: warunki i możliwości jego kształcenia w uniwersytecie / Alicja Korzeniecka-Bondar - Białystok: Trans Humana Wydaw. Uniwersyteckie, 2006.
10. Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów: pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych / Barbara Dobrowolska - Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2009.
11. O kompetencjach współczesnych wychowawców: perspektywa praktyki edukacyjnej / red. Dariusz Zając - Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010.
12. Profesjonalizm a serce: rozważania o nauczycielu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem: praca zbiorowa / pod red. Grażyny Kowalczyk; aut. Ewa Batko et al - Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2009.
Wydawnictwa ciągłe:
1. Akredytacja kompetencji zawodowych: doświadczenia hiszpańskie / Pedro Gallardo Vazquez, José Alberto Gallardo López, Michał Nowakowski / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2012, nr 4, s. 16-25.
2. Autopercepcja kompetencji zawodowych pedagogów resocjalizacyjnych / Anna Karłyk-Ćwik / Szkoła Specjalna - 2007, nr 2, s. 115-129.
3. Badanie wykorzystania i identyfikacji potrzeb w zakresie standardów kwalifikacji zawodowych / Zbigniew Kramek / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2007, nr 3, s. 68-80.
4. Czy młody nauczyciel może być kompetentny? / Wiesława Mądrowska / Doradca Dyrektora Przedszkola - 2012, nr 3, s. 4-9.
5. Czy można sprawdzić wiedzę egzaminatorów języka polskiego dotyczącą ortografii i interpunkcji? / Agata Hącia / Edukacja - 2013, nr 2, s. 100-125.
6. Czynniki różnicujące kompetencje informacyjne nauczycieli oraz wykorzystanie metod i narzędzi ICT (doniesienie z badań) / Eunika Baron-Polańczyk / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2013. nr 1, s. 129-145.
7. Gdy eksperci przyćmili mędrców / Jan Fazlagić / Edukacja i Dialog - 2007, nr 9, s. 9.
8. Innowacje organizacyjne w praktyce przedsiębiorstw i ich wpływ na edukację zawodową dorosłych: wybrane problemy / Aleksandra Kulpa-Puczyńska / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 2, s. 66-74.
9. Jakiego nauczyciela potrzebujemy, czyli czas rekrutacji / Małgorzata Pomianowska, Katarzyna Szczepkowska / Dyrektor Szkoły - 2013, nr 6, s. 24-27.
10. Kolory świadomości nauczycieli - pedagogiczne inspiracje modelem dynamiki spiralnej C. Graves, C. Cowana i D. Becka / Małgorzata Kozłowska / Wychowanie Na Co Dzień - 2010, nr 3, s. 11-14.
11. Kompetencje jako cele procesu nauczania-uczenia się / Ivan Turek, Rozmarina Dubovska / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2007, nr 3, s. 48-52.
12. Kompetencje przyszłości jako wyznacznik sukcesu zawodowego / Daniel Kukla, Wioletta Duda / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2012, nr 4, s. 46-60.
13. Kompetencje przyszłych i czynnych zawodowo nauczycieli / Maria Kocór / Edukacja i Dialog - 2011, nr 3/4, s. 56-63.
14. Kompetencje zawodowe w nowoczesnych strukturach produkcji. Rozwój kompetencji w procesie produkcyjnym jutra / Thomas Scheib / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2008, nr 4, s. 9-15.
15. Kompetentny nauczyciel / Janusz Bielski / Lider - 2010, nr 7/8, s. 4-7.
16. Krajowe standardy kwalifikacji zawodowych - zapotrzebowanie i stosowanie / Zbigniew Kramek / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2006, nr 4, s. 106-114.
17. Kreatywny nauczyciel - to znaczy jaki? / Elżbieta Sałata / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 3, s. 44-50.
18. Kształcenie i dokształcanie / Ewa Gałązka / Wychowawca - 2009, nr 10, s. 14-15.
19. Kwalifikacje czy kompetencje? / Mariusz Siciński / Edukacja i Dialog - 2003, nr 9, s. 2-7.
20. Metodyka badania kwalifikacji i kompetencji w sektorze zaawansowanych technologii przemysłowych / Ireneusz Woźniak, Krzysztof Symela / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 4, s. 100-108.
21. Mężczyzna w przedszkolu / Karolina Drygasiewicz / Wychowanie w Przedszkolu - 2013, nr 6, s. 61-62.
22. Model wspomagania podnoszenia kompetencji zawodowych z wykorzystaniem systemów rzeczywistości rozszerzonej / Tomasz Wójcicki / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2013, nr 1, s. 111-120.
23. Nauczyciel - jego tożsamość, role i kompetencje / Kazimierz Denek / Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne - 2011, nr 3, s. 4-10.
24. Nauczyciel jako animator aktywności dzieci / Mariola Woźniak / Wychowanie w Przedszkolu - 2010, nr 4, s. 24-28.
25. Nauczyciel między tym co dane i zadane / Krystyna Leksicka / Wychowanie Na Co Dzień - 2011, nr 1/2, s. 11-15.
26. O specyficznych i niespecyficznych kompetencjach nauczycieli / Jarosław Bąbka / Wychowanie w Przedszkolu - 1997, nr 8, s. 465-469.
27. Oczekiwania pracodawców względem absolwentów uczelni wyższych - wybrane zagadnienia / Katarzyna Ludwikowska / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 2, s. 83-88.
28. Pedagogiczne treści wiedzy przedmiotowej nauczyciela jako kategoria w badaniach empirycznych / Ireneusz Kawecki / Edukacja - 2008, nr 3, s. 28-35.
29. Pedagogika pracy wobec innowacyjnej gospodarki / Stefan M. Kwiatkowski / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 4, s. 21-27.
30. Pedagogika przedszkolna w opinii studentów / Małgorzata Centner-Guz / Wychowanie w Przedszkolu - 2007, nr 2, s. 5-12.
31. Podstawowe teorie w obszarze pedagogiki pracy, cz. 2 / Zygmunt Wiatrowski / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2010, nr 3, s. 39-45.
32. Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki / Monika Czajkowska / Edukacja - 2013, nr 1, s. 73-88.
33. Porównanie deskryptorów definiujących poziomy krajowych standsrdów kwalifikacji zawodowych z poziomami europejskich ram kwalifikacji / Ireneusz Woźniak / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2007, nr 3, s. 89-97.
34. Problemy edukacyjne osób bezrobotnych / Marta Pelczar / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2009, nr 4, s. 115-121.
35. Projekty wspierane przez Komisję Europejską w zakresie testowania i rozwoju Euroipejskich Ram Kwalifikacji / Krzysztof Symela, Ludmiła Łopacińska / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2007, nr 3, s. 81-88.
36. Przygotowanie polonistów do edukacji medialnej / Danuta Rajewicz / Język Polski w Liceum - 2009/2010, nr 3, s. 95-103.
37. Przygotowanie uczniów do aktywności zawodowej w dobie globalizacji / Aleksandra Kamińska / Wychowanie Na Co Dzień - 2012, nr 7/8, s. 33-43.
38. Przyszłość kształcenia inżynierów / Mariusz Wielec / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 4, s. 27-32.
39. Remedium na liczną samotność nauczycieli / Wanda Woronowicz / Wychowanie Na Co Dzień - 2011, nr 1/2, s. 8-10.
40. Rola systemu edukacji w dostarczaniu kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców: analiza przypadku województwa pomorskiego / Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Leszek Wincenciak / Edukacja - 2013, nr 2, s. 5-19.
41. Standardy kształcenia zawodowego - wyzwania dla systemu dualnego / Igmard Frank, Daniel Schreiber / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2006, nr 4, s. 115-122.
42. System wsparcia uczenia się pozaformalnego i nieformalnego dla osób o niskich kwalifikacjach / Zbigniew Kramek, Katarzyna Sławińska / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 3, s. 73-80.
43. Towarzyszyć wychowankowi / Marek Dziewiecki / Wychowawca - 2006, nr 10, s. 13.
44. Transfer innowacyjnych technologii produkcji i eksploatacji w ustawicznej edukacji zawodowej / Henryk Bednarczyk, Dorota Koprowska, Krzysztof Symela / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2011, nr 4, s. 7-20.
45. Tworzenie ramowych struktur kwalifikacji / Tadeusz Gawlik, Teresa Jaszczyk / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2006, nr 4, s. 97-105.
46. Uczniowie ostatnich klas warszawskich szkół zawodowych / JAC / Remedium - 2010, nr 10, s. 24-25.
47. W stronę Europejskich Ramowych Kwalifikacji Zawodowych / Tadeusz Gawlik, Teresa Jaszczyk / Edukacja Ustawiczna Dorosłych - 2007, nr 3, s. 62-67.
48. Wiedzieć nie znaczy potrafić / Wojciech Gasik / Życie Szkoły - 2012, nr 2, s. 12-14.
49. Wymagania kwalifikacyjne dla pracowników bibliotek. Propozycja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich / Bibliotekarz - 2012, nr 11, s. 17-21.
50. Z badań nad motywacją wyboru zawodu nauczyciela przedszkola / Gabriela Paprotna / Wychowanie w Przedszkolu - 1995, nr 3, s. 131-135.
51. Źródła kompetencji zawodowych nauczycieli wczesnej edukacji / Anna Jakubowicz-Bryx / Wychowanie Na Co Dzień - 2012, nr 7/8, s. 23-27.
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.