Czy w Ostrowi Mazowieckiej jest więcej samochodów niż mieszkańców?
Podczas ostatniej sesji Rady Miasta w Ostrowi Mazowieckiej przyjęto diagnozę sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej miasta, która zawiera szczegółowe dane dotyczące liczby pojazdów i mieszkańców. Według informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w mieście zarejestrowanych jest około 22 tysięcy pojazdów, podczas gdy liczba mieszkańców wynosi 21.530 osób.
Korki i komunikacja publiczna Tak duża liczba samochodów w stosunku do mieszkańców ma realny wpływ na sytuację na drogach. „Droga przebiegająca przez centrum miasta, w praktyce pełni funkcję drogi krajowej, przejmując dużą część ruchu ciężarowego z drogi S8. Chociaż główny tranzyt odbywa się przez drogę ekspresową S8, część pojazdów, zwłaszcza ciężarowych ale także samochody osobowe, zjeżdża z tej trasy w obrębie miasta, by skorzystać z usług, parkingów czy objazdów” – czytamy w diagnozie. Z przeprowadzonych badań natężenia ruchu wynika, że w ciągu dnia przez główne ulice miasta przejeżdża nawet ponad 12 tysięcy pojazdów. Jak podano w raporcie: „Największy wpływ na tak wysokie natężenie ruchu mają pojazdy osobowe – według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Ostrowi Mazowieckiej zarejestrowanych jest około 22 tysięcy pojazdów, co stanowi wynik wyższy od całkowitej liczby wszystkich mieszkańców miasta”.
Sytuacja ta przekłada się na jakość życia mieszkańców. Jak zauważają autorzy diagnozy: „Duża liczba pojazdów na drogach przede wszystkim generuje emisje spalin, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza. Przeciążenie dróg prowadzi do zatorów drogowych, co znacznie wydłuża czas podróży i negatywnie wpływa m.in. na produktywność i życie rodzinne”.
Czy rozwiązaniem jest darmowa komunikacja? W diagnozie uwzględniono także wyniki sondy przeprowadzonej wśród mieszkańców. Wynika z niej, że 46% ankietowanych uważa, że transport miejski powinien być bezpłatny. Jak podano w raporcie, głównym argumentem mieszkańców za takim rozwiązaniem jest „zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta oraz ograniczenie emisji spalin”. Ponadto 38% badanych wskazało, że autobusy powinny kursować częściej, a 33% opowiedziało się za stworzeniem podmiejskiego transportu miejskiego.
Obecnie komunikacja miejska w Ostrowi Mazowieckiej składa się z sześciu linii autobusowych, ale autobusy kursują tylko w dni robocze do godziny 18:46 (na jednej linii). Brakuje kursów w weekendy i w godzinach nocnych. Jak podkreślają mieszkańcy w badaniach ankietowych: „Konieczne jest wydłużenie godzin kursowania autobusów, ponieważ obecny rozkład jazdy nie odpowiada na potrzeby osób pracujących zmianowo”.
Więcej samochodów czy lepszy transport? Przewaga liczby pojazdów nad liczbą mieszkańców stawia przed miastem konkretne wyzwania. Jak podsumowano w diagnozie: „Miasto nie ma większego wpływu na poziom natężenia ruchu na drogach, ale może prowadzić działania służące ograniczaniu niskiej emisji pochodzącej z transportu poprzez promowanie komunikacji zbiorowej oraz rozwój infrastruktury rowerowej”. Na razie jednak fakty są jednoznaczne – samochodów w Ostrowi Mazowieckiej jest więcej niż jej mieszkańców.
Wasze opinie
Lula
14:56, 07.02.2025
Nie ma czegoś takiego jak np.bezplatna komunikacja miejska,to są koszta i takowe poniesie każdy z mieszkańców miasta jeśli nawet nie będzie z tej komunikacji korzystał, będzie to skutkowało podwyższenie podatków i ja jako mieszkaniec miasta się nie zgadzam się na takie rozwiązanie.
do lula
15:15, 07.02.2025
bardzo dobrze powiedziane, nie ma czegoś takiego jak darmowe posiłki ( TANSTAAFL ), zawsze ktoś musi zapłacić. skończmy z propagandą "darmowości" bo to obraża ludzi inteligentnych. i też jestem przeciw.
Mieszkaniec
17:49, 07.02.2025
Ta komunikacja miejska to parodia powinna być wydłuża dalej poza miasto dopiero byłaby opłacalna
Uuu
19:25, 07.02.2025
A ci co robili ten raport czym się poruszają?
Rowerami?
do uuu
19:56, 07.02.2025
Doradztwo Europejskie Angelika Nowak, kwota 34 440,00 - to ta Pani pisała "Diagnozę..." - biuro w warszawie, ale może była elektrykiem ;)
Xyz
20:14, 07.02.2025
Co za głupi artykuł. Tak nadal walmy o zielonym ładzie dowalajmy ludziom coraz większe podatki i opłaty. Już samochody kosztują tyle że nie każdego na nie stać. Tak niech ludzie jeżdżą rowerami a najlepiej jak cofniemy się do średniowiecza wtedy będzie ekologicznie. Co za idiotyzm
wir
08:27, 08.02.2025
czy według "diagnozy" parkingi nie są pilniejsze !
do wir
08:32, 08.02.2025
"diagnoza" przewiduje, że samochód to masz ruszać raz w tygodniu, do kościoła, choć to też może się nie podobać ;)
Alex
19:05, 08.02.2025
Ludziom się przewraca w głowach od nadmiaru co niektórym, że takimi bzdurnymi sprawami się zajmują i jeszcze ktoś im za to płaci.Musiało by nas chyba jeszcze z kilka milionów ubyć żeby Polak ,Polaka szanował i nie donosił do obcych.
pedro
20:57, 08.02.2025
co wy tam palicie...w tej Ostrowi...by takie głupoty pisać.. nie powiem z czego
Zbygniew
12:16, 09.02.2025
Problem jest poważny i realny. Dziwią mnie wiec komentarze pod artykułem. Mam wrażenie że sporo ludzi utrzymuje posiadanie samochodu za świętość, za wartość samą w sobie, za jakieś poczucie wolności. Idzie to w złym kierunku skoro już teraz aut jest więcej niż ludzi. Utoniemy w samochodozie.
Tomek
13:48, 29.03.2025
trzeba wszystkimi sposobami spróbować zmniejszyć liczbę samochodów w mieście, popieram strefy płatnego parkowania plus można by rozważyć jakieś dodatkowe podatki dla wszystkich kierowców w Ostrowi