Lekcje pilotażowe gry w szachy odbyły się w Szkole Podstawowej nr 2 im. Fryderyka Chopina w Małkini Górnej.
Z inicjatywy zastępcy wójta Jana Borowego, który jest wielkim entuzjastą gry w szachy, za przychylnością wójta Marka Kubaszewskiego i za zgodą Mieczysławy Porucznik dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Fryderyka Chopina w Małkini Górnej przystąpiono do udziału w projekcie pn. "Edukacja przez Szachy w Szkole".
Korzyści, jakie niesie ze sobą umiejętność gry w szach są ogromne, co potwierdza nawet Unia Europejska w wydanym z 15.03.2012 roku oświadczeniu pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu "Szachy w szkole", gdzie czytamy między innymi: "Parlament Europejski (...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu "Szachy w szkole".
Polski Związek Szachowy rozumiejąc pozytywny wpływ gry w szachy na edukacyjny rozwój dzieci zaproponował samorządom oraz szkołom wspólną realizację projektu "Edukacja przez Szachy w Szkole".
Na spotkaniu z udziałem podsekretarza stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej Mirosława Sielatyckiego, dyrektorów departamentów Ministerstwa Sportu i Turystyki Jerzego Eliasza i Wojciecha Kudlika oraz prezesa i wiceprezesa ds. młodzieżowych Polskiego Związku Szachowego Tomasza Sielickiego i Piotra Zielińskiego (październik 2012) przedstawiciele obu ministerstw zaakceptowali program oraz obiecali wsparcie pilotażu programu w województwach dolnośląskim, mazowieckim i podlaskim. Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdziło akceptację pismem podsekretarza stanu Przemysława Krzyżanowskiego z 4 kwietnia br.
Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej. Wyniki badań międzynarodowych i nielicznych polskich wskazują na rozwój - "powiększenie objętości" pamięci. Królewska gra rozwija i ćwiczy również wyobraźnię przestrzenną dziecka, poprawną koordynację ruchów, uczy określania odległości między przedmiotami, stron świata, kierunków lewo - prawo itd. To żywa lekcja geometrii, która w sposób często przez ucznia niezauważalny, pomoże mu w matematyce, fizyce, nawet technice i geografii. Amerykański neurolog prof. Howard Gardner, twórca "teorii inteligencji wielorakich", dwie spośród ośmiu definiowanych inteligencji - matematyczno-logiczną i przestrzenną uzasadnia właśnie przykładami szachowymi.
Jeszcze ważniejszy jest wpływ szachów na psychikę dzieci. Szachy uczą skutecznego działania pod presją, niepoddawania się nawet w najtrudniejszej sytuacji, odpowiedzialności, ponoszenia konsekwencji własnych decyzji. Grając w szachy dziecko uczy się radzić sobie ze stresem i porażką. Rozwija opanowanie, koncentrację, determinację, cierpliwość, wytrwałość, odwagę. Młody człowiek uczy się szacunku dla przeciwnika, gdyż żadnego przeciwnika nie można zlekceważyć. Gra w szachy przygotowuje do zdrowej rywalizacji i postępowania według zasad fair play. Nie ma w niej miejsca na brutalność, wyzwiska i wulgaryzmy.
Wreszcie szachy są grą, rozrywką, świetną zabawą i mogą stać się pasją na całe życie. Oprócz nauki przez działanie, mamy więc również edukację przez zabawę.
W maju br. podpisana została umowa pomiędzy Markiem Kubaszewskim wójtem, a Tomaszem Sielickim prezesem Polskiego Związku Szachowego zobowiązująca organ prowadzący do przeznaczenie przynajmniej 1 godziny lekcyjnej tygodniowo na zajęcia szachowe przez co najmniej 2 lata w co najmniej 1 oddziale klasowym, pokrycia kosztów szkolenia 2 nauczycieli w wymiarze 72 godzin i zakup podręczników dla uczniów po promocyjnej cenie.
Program nauczania przewiduje również bezpłatny udział w konferencjach szkoleniowo - metodycznych oraz doradztwo metodyczne PZSzach.
W szkoleniu wzięły udział: Dorota Sobieska nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 2 im. Fryderyka Chopina w Małkini Górnej i Marta Sierota nauczycielka Przedszkola Samorządowego w Małkini Górnej. Wśród uczestników szkolenia został rozegrany turniej szachowy z udziałem 21 zawodników, w którym Marta Sierota zajęła II miejsce i uzyskała IV kategorię szachową, a Dorota Sobieska zajęła XIII miejsce i uzyskała V kategorie szachową.
W ramach projektu w/w szkoła otrzymała nieodpłatnie 15 kompletów szachów, tablicę demonstracyjną na której uczniowie omawiają właściwości poszczególnych figur i strategię gry. Ze środków własnych zakupiono 30 egzemplarzy podręczników szachowych w promocyjnej cenie po 10 zł za egzemplarz.
Od początku roku szkolnego 2013/2014 w projekcie udział bierze klasa 1 b Szkoły Podstawowej nr 2 im. Fryderyka Chopina w Małkini Górnej, którą prowadzi Dorota Sobieska. W projekcie uczestniczy 25 uczniów, którzy przez 1 godzinę lekcyjną w tygodniu uczą się gry w szachy. Na koniec semestru każdy uczeń otrzyma ocenę opisową z zajęć szachowych.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Małkini Górnej, jako jedyna w powiecie przystąpiła, do projektu pilotażowego, dzięki czemu nasze dzieci mają niepowtarzalną możliwość nauki tej królewskiej gry.
Zobacz zdjęcia:
Edukacja przez szachy w Szkole Podstawowej nr 2
źródło: UG Małkini Górnej
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.

Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.