Opublikowano . Ostrów Mazowiecka | |


Dobry start w przyszłość (zdjęcia)

Uczniowie i uczennice Publicznego Gimnazjum nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Małkini Górnej rozpoczęli zajęcia na III warsztacie od zabawy, która polegała zbudowaniu z papieru dwumetrowej wieży.

Wykonane eksperymenty fizyko-chemiczne pozwoliły zrozumieć równanie Clappayrona i zależności opisane w nim: zmiany temperatury, ciśnienia, objętości i liczby moli gazu w danym układzie. Skonstruowali poduszkowce, termometry i rakiety. Dowiedzieli się jak dużą pracę jest w stanie wykonać rozprężający się gaz, który był paliwem dla przemieszczających się poduszkowców.

Uczniowie dowiedzieli się dużo ciekawych rzeczy o cieczach i ich właściwościach, wykonywali doświadczenia pokazujące jak zmienić napięcie powierzchniowe cieczy, dowiedzieli się na czym polega hydrofilowość i hydrofobowość cieczy oraz co to są ruchy Browna, co to jest płyn nienewtonowski i jak zmieniać jego lepkość. Przeprowadzili reakcje polimeryzacji i poznali związane z nią pojęcia, wykonali też szereg doświadczeń z wykorzystaniem reakcji chemicznych egzoenergetycznych i endoenergetycznych.


W styczniu wszyscy poznawali prawa mechaniki oraz podstawy wytrzymałości konstrukcji. Zdobytą wiedzę wykorzystali w praktyce budując wysoką wieżę z makaronu, która miała za zadanie utrzymać na swoim szczycie piankę oraz konstruując jak najwytrzymalszy papierowy most. Poznali też w praktyce zasadę zachowania momentu pędu. Prawo Archimedesa i Pascala zostało zobrazowane eksperymentem zwanym "Nurki Kartezjusza". Do konstrukcji ich młodzież użyła bardzo prostych, ogólnie dostępnych materiałów, takich jak: plastikowe słomki, butelki, spinacze, plastelina, woda. Przy pomocy umieszczonego w wodzie z solą jajka sprawdzali wpływ gęstości cieczy na siłę wyporu.

Na zakończenie warsztatów instruktorzy zaprezentowali uczestnikom działalność Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, w którym działają. Członkowie koła zajmują się projektowaniem i wykonywaniem unikatowych pojazdów. Celem jest osiągnięcie największej możliwej prędkości oraz pokonanie jak najdłuższej trasy przy zużyciu jednego litra paliwa.

Uczniowie z Publicznego Gimnazjum nr 1 w Małkini Górnej na warsztacie jesiennym, poświęconym budowie i zasadzie działania maszyn prostych, tj. równi pochyłej, dźwigni dwustronnej, bloczka - zaprojektowali i wykonali dźwig z gotowych elementów. Urządzenie potrafiło unieść i przestawić butelkę z wodą. Na kolejnych zajęciach królowała optyka - uczniowie zapoznali się z podstawowymi pojęciami tego działu fizyki, a więc: z rodzajami fal elektromagnetycznych, prawem odbicia,  soczewkami, zwierciadłami, polaryzatorami, pryzmatem, rozszczepieniem światła. Pod nadzorem instruktorów uczestnicy wyznaczyli współczynniki załamania światła dla kilku substancji, wyznaczyli ogniskowe 3 soczewek, stałą dyfrakcji, manewrowali promieniem laserowym po labiryncie, który odbijał się w zwierciadłach. Ćwiczenia okazały się bardzo efektowne i dosyć proste. Na koniec zajęć każdy z uczestników projektu zbudował z rolki papieru i siatki dyfrakcyjnej swój własny spektometr. W styczniu młodzież zajmowała się zagadnieniami związanymi z elektromagnetyzmem, ciśnieniem i jego rodzajami, m. in. ciśnieniem atmosferycznym i hydrostatycznym. Zbudowali elektroskop oraz mini silniczek elektryczny. Nieco trudniejszym zadaniem okazało się zbudowanie "wyrzutni" kulek metalowych, ale dzięki znajomości III zasady dynamiki Newtona udało się i to zadanie wykonać.

Uczniowie zbudowali również mini dźwig hydrauliczny wykorzystując do tego: strzykawki, kilka plastikowych wężyków, kilku tekturowych i drewnianych listew. Radość i satysfakcja były ogromne kiedy udało się wszystko powiązać, zmontować i okazało się, że dźwig naprawdę działa. To było niesamowite uczucie. Udało się zrobić "coś z niczego" przy pomocy fizyki.

Uczniowie Publicznego Gimnazjum w Prostyni pierwszego dnia listopadowego warsztatu wyjaśnili sobie takie pojęcia jak moment siły, czy też kiedy występuje energia potencjalna, a kiedy kinetyczna. Poznali zasady zachowania pędu i zachowania energii. Zwieńczeniem zajęć było zadanie polegające na zbudowaniu mostu przy użyciu papieru, taśmy i słomek. Udało się! Mosty wytrzymały obciążenie kilku dość grubych encyklopedii, chociaż wyglądały na bardzo nietrwałą i słabą konstrukcję.

Drugi dzień przebiegł na zapoznaniu się z mechaniką płynów i aerodynamiką. Poznanie równania Clapeyrona oraz prawa Archimedesa i prawa Pascala a także innych pojęć z zakresu aerodynamiki. Wykorzystując zdobytą wiedzę uczniowie wykonali rakiety wodne, które odpalali wprowadzając wodę w odpowiednie ciśnienie - woda znajdowała się w butelkach.

W styczniu br. uczestnicy projektu zajęli się dwoma tematami: "Optyka, czyli potęga światła" oraz "Energia elektryczna z odnawialnych źródeł, czyli jak powstaje zielony prąd". Poznali zjawiska odbicia, rozproszenia, załamania czy rozszczepienia światła. Dowiedzieli się co to są światłowody. Zbudowali własną camere obscura i kalejdoskop. Rozmawiali o źródłach energii odnawialnych i nieodnawialnych, stworzyli własny generator prądu, zbudowali lampki dynamo i kolektor słoneczny zasilający wiatraczek. Potrafili uruchomić mały samochodzik z napędem wodorowym sprawdzając działanie ogniwa paliwowego Zabrzmiało bardzo naukowo, a przecież to była tylko zabawa. Widać to na zdjęciach zamieszczonych w poniższej galerii.

Na zakończenie zajęć projektowych wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty oraz prezenty - różnego rodzaju konstrukcje do samodzielnego składania. Uczestnicy projektu byli zadowoleni, że w przyjemny i twórczy sposób mogli poznać wiele trudnych, a zarazem ciekawych zagadnień z dziedzin fizyki i chemii. Warsztaty Da Vinci okazały się ciekawą alternatywą na spędzenie wolnego czasu. Dla nikogo z uczestników i uczestniczek nie stanowiło problemu przyjście na te zajęcia w sobotę i niedzielę, a zdobyta wiedza pozostanie i ułatwi każdemu wykonanie kolejnego kroku w przyszłość.

W sobotę 1 lutego rozpoczęły się zajęcia projektowe w ramach tury II projektu "Dobry start w przyszłość" obejmujące pozostałe 5 grup (pierwotnie planowano 3), a ogółem będzie 9 grup w czasie trwania całego projektu. Wezmą w nich udział uczniowie i uczennice z Publicznego Gimnazjum nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Małkini Górnej (2 grupy), z Publicznego Gimnazjum nr 1 w Małkini Górnej (2 grupy) oraz z Publicznego Gimnazjum w Prostyni (1 grupa). Ogółem w projekcie weźmie udział 144 uczniów i uczennic - po 48 z każdego gimnazjum.

Zobacz zdjęcia:
Dobry start w przyszłość

źródło: UG w Małkini Górnej / Danuta Włodarczyk - dyrektor Zespołu Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych

Dopasuj dla mnie

Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.

Bądź pierwszy! Dodaj komentarz

Twoja opinia pomaga być na bieżąco

Brak komentarzy

Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.

0 / 1200 Wskazówka: zaznacz fragment artykułu i kliknij „Zacytuj”

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.

Reklama



Komentarze 0
Opcje

Dostosuj preferencje treści (zapis lokalny w przeglądarce):

Dołącz