W pierwszym tygodniu ferii realizowane były zajęcia w ramach dwóch projektów dla młodzieży z Publicznego Gimnazjum nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Małkini Górnej.
Pierwszy z nich nosi nazwę "Na własne konto". Organizatorem i pomysłodawcą programu jest Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej - "Counterpart Fund" w Warszawie, a Operatorem Programu jest Fundacja na Rzecz Rozwoju Wsi "Polska Wieś 2000" im. Macieja Rataja w Warszawie.
Program jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi przy dofinansowaniu Narodowego Banku Polskiego. Małkińska gmina uzyskała dofinansowanie w wysokości 2 500 zł na realizację projektu. 19-osobowa grupa młodzieży szkolnej poza zajęciami o przedsiębiorczości odbyła spotkanie z lokalnym przedsiębiorcą - Wojciechem Kruszewskim, właścieielem Pizzerii Voyage w Małkini Górnej.
Podczas spotkania młodzież dowiedziała się wielu rzeczy zarówno o dobrych jak i złych stronach prowadzenia własnej działalności gospodarczej - geneza nazwy, umiejętności, dokumentacja i modernizacja obiektu, wymagane wykształcenie i zakres obowiązków pracowników, problemy.
Kolejnym punktem programu była wizyta w banku Pekao S. A. w Ostrowi Mazowieckiej, podczas której uczestnicy projektu poznali takie pojęcia jak "eurokonto", "bankowość mobilna", "płatności zbliżeniowe" "karta prepaid", "Bankowy Fundusz Gwarancyjny", "całkowity koszt kredytu" i "język korzyści w negocjacjach". Gimnazjaliści obliczali odsetki od różnych kredytów i przetestowali "bankowość w telefonie". Symulacja transakcji realizowanych za pomocą aplikacji na smartfon udowodniła, że korzystanie z produktów oferowanych przez bank jest proste i dostępne także dla osób niepełnoletnich.
Opiekunem projektu jest Grażyna Kryńska, a wspomagała ją na zajęciach Ewelina Laskowska - studentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Prezentacja przedstawiona przez Martę Kolator i Annę Kuleszę "odczarowała" takie pojęcia jak "eurokonto", "bankowość mobilna", "płatności zbliżeniowe" "karta prepaid", "Bankowy Fundusz Gwarancyjny", "całkowity koszt kredytu" i "język korzyści w negocjacjach". Gimnazjaliści obliczali odsetki od różnych kredytów i przetestowali "bankowość w telefonie". Symulacja transakcji realizowanych za pomocą aplikacji na smartfon udowodniła, że korzystanie z produktów oferowanych przez bank jest proste i dostępne także dla osób niepełnoletnich.
Drugi projekt "Dobry start w przyszłość" rozpoczął w gminie II turę zajęć warsztatowych Da Vinci, polegających na przeprowadzaniu bardzo ciekawych i prostych jednocześnie doświadczeń z dziedziny fizyki i chemii. W projekcie wzięła udział 16-osobowa grupa młodzieży szkolnej. Opiekunem grupy była Bogumiła Krasuska.
Młodzież z Publicznego Gimnazjum nr 1 w Małkini Górnej (16-osobowa grupa) uczestniczyła w zajęciach projektowych "Dobry start w przyszłość". Na zajęciach uczniowie zgłębiali wiedzę z dziedziny wody i powietrza, mechaniki, magnetyzmu i elektrostatyki, elektryczności i astronautyki. Wiedza o sile grawitacji, sile aerodynamicznej i stabilności pozwoliła na skonstruowanie rakiety z tektury. Opiekunem grupy była Teodozja Ogonowska.
Na zakończenie projektu wszyscy uczestnicy i uczestniczki obu grup w ramach projektu "Dobry start w przyszłość" otrzymali gadżety - zestawy do samodzielnego składania, a 30 marca br. wyjadą na wycieczkę edukacyjną do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
W trzecim projekcie "Mój pierwszy robot" wzięła udział 16-osobowa grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Kiełczewie. Opiekunem grupy był Piotr Krawczyk.
W drugim tygodniu ferii odbyły się zajęcia w ramach projektu "Mój pierwszy robot", w których uczestniczyli uczniowie i uczennice (16 osób) ze Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Glinie. Opiekunem grupy była Danuta Osiadacz.
Podczas zajęć robotycznych uczniowie i uczennice budowali skomplikowane typy robotów. Pierwszy powstał raceBot - robot, który jeździ. Następny - avoidBot - jeździł i dzięki czujnikom IR potrafił omijać przeszkody, turtleBot poruszał się po wyznaczonym torze, controlBot działał jak pilot z czujnikiem dotykowym, a servoBot dzięki serwomechanizmom potrafił sprzątać (idealny robot dla każdego nastolatka!). Kolejne roboty były jeszcze bardziej futurystyczne - kroczący bugBot miał wbudowane sensory reagujące na dźwięk, spaceBot (na gąsienicach i z chwytakiem) to uproszczona wersja łazika marsjańskiego. Na deser zbudowano coś dla wojowników przyszłości - fortressBot czyli cyfrową katapultę.
Na zakończenie zajęć robotycznych wszyscy uczestnicy otrzymali gadżety w postaci zestawów do samodzielnego składania (robot solarny), koszulki z nadrukiem robota, smycze z nadrukiem nazwy projektu oraz długopisy. Obie grupy wezmą udział w dwóch wycieczkach edukacyjnych do Warszawy - 8 marca br. do Muzeum Techniki a 30 marca br. do Centrum Nauki Kopernik.
Projekty "Dobry start w przyszłość" oraz "Mój pierwszy robot" są finansowanie przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego a realizatorem obu projektów jest Stowarzyszenie Edukacja i Nauka w Warszawie.
Bardzo wysoka frekwencja (prawie 100%!) na zajęciach świadczy o tym, że tematyka projektowa jest ciekawa, przekazywana w dogodny sposób, łatwo przyswajalna. A to, że zajęcia odbywają się w soboty i niedziele czy w czasie ferii zimowych nie stanowi żadnej przeszkody dla dobrej zabawy w całkiem poważną naukę, bo nie możemy dzisiaj wykluczyć, że ktoś z uczestników dzisiejszych projektów w przyszłości zostanie poważnym konstruktorem, inżynierem, naukowcem, przedsiębiorcą czy finansistą - czego wszystkim uczniom i uczennicom życzymy.
Zobacz zdjęcia:
Ferie zimowe w Małkini
źródło: Gmina Małkinia Górna
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.


Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.