Poznajcie historię Jurija Wodopjanowa z Łodzi.
Trwa ogólnopolski konkurs "Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie" skierowany do mikro i małych przedsiębiorców. Jego celem jest promocja społecznej odpowiedzialności biznesu wśród polskich przedsiębiorców.
Pan Jurij Wodopjanow z Łodzi jest jednym z pierwszych przedsiębiorców, którzy zgłosili się do konkursu organizowanego z okazji jubileuszu 20-lecia firmy MAKRO na polskim rynku. Historia, którą chce podzielić się z innymi, jest dowodem na to, że można prowadzić biznes i jednocześnie mądrze pomagać tym, którzy o prowadzeniu działalności gospodarczej wiedzą mniej lub nie potrafią zrobić pierwszych, niekiedy najtrudniejszych, kroków.
Jestem doradcą biznesowym, pochodzę z Kazachstanu - opowiada Wodopjanow. Przyjechałem do Łodzi pięć lat temu jako repatriant. Cały majątek zmieściłem w walizce. W Łodzi odniosłem sukces otwierając restaurację Teremok. Teraz przeprowadzam eksperyment, który ma pomóc innym repatriantom. Działam w tajemnicy, tak że beneficjenci nic o tym nie wiedzą.
Wodopjanow uważa, że inicjatywy, takie jak konkurs "Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie" zwiększą zainteresowanie opinii publicznej, mediów i władz tym rodzajem działalności i pomocy. Ten konkurs to doskonała szansa na wypromowanie idei niekomercyjnych działań na rzecz najbliższego otoczenia - zauważa biznesmen-repatriant.
Wśród przedsiębiorców, którzy już zgłosili się do udziału w konkursie, są osoby, które zdobywają środki na sprzęt dla osób niepełnosprawnych i pomagają najuboższym, rewitalizują przestrzeń wokół siebie, organizują akcje charytatywne, promują zdrowy styl życia. Choć się nawzajem nie znają, mają ze sobą wiele wspólnego - są mikro lub małymi przedsiębiorcami działającymi na rzecz swoich lokalnych społeczności, biznesmenami, którzy poza działalnością komercyjną znajdują czas i energię, by zmieniać swoje najbliższe otoczenie.
Po dwóch tygodniach od startu konkursu widzimy, jak szeroki jest zakres aktywności podejmowanych przez naszych klientów - mikro i małych przedsiębiorców - mówi Magdalena Figurna, koordynatorka konkursu i PR Manager w MAKRO. Historii, z którymi startują w naszym konkursie, nie da się uporządkować nawet w kilku kategoriach. Wiele z nich to dobry materiał na książkę, a tu trzeba krótko uzasadnić, dlaczego właśnie ja powinnam/powinienem zdobyć tytuł "Przedsiębiorcy Aktywnego Lokalnie" i zdobyć główną nagrodę.
W badaniu opinii zrealizowanym przed rozpoczęciem konkursu ponad 75 proc. respondentów zadeklarowało przywiązanie do swojej lokalnej społeczności, a zdecydowana większość (92,2 proc. badanych) przyznała, że chętniej korzysta z usług czy produktów tych przedsiębiorców, o których wie, że działają na rzecz ich społeczności. Potwierdza to właściciel restauracji Teremok w Łodzi. Tak, mamy takich klientów, którzy przychodzą, bo przeczytali o nas w prasie lub dowiedzieli się o nas z tzw. poczty pantoflowej. Przychodzą, pytają o różne sprawy, mówią, że jest to dla nich coś nowego - opowiada Wodopjanow i podkreśla - a my zawsze chętnie opowiadamy i dzielimy się swoim doświadczeniem.
Rodziny Jurija Wodopjanowa i jego żony na początku XX w. zostały przesiedlone do Kazachstanu. Powrót do Polski był wielkim marzeniem Jurija od lat. Do naszego kraju przyjechali na podstawie Karty Polaka w 2009 roku. Byliśmy zdani na własne siły - opowiada repatriant. Rozkręcenie biznesu nie było łatwe. Próbowałem uzyskać kredyt, ale nie miałem wystarczających środków ani poręczycieli. Byłem w urzędzie miasta, inkubatorze biznesu, izbie handlowej. Nikt nie potrafił mi pomóc. W końcu zdobyłem środki w urzędzie pracy. Trzy lata temu z żoną zaczęliśmy produkować i sprzedawać pierogi.
Mimo trudnych początków, dziś restauracja państwa Wodopjanowów tętni życiem. Co więcej, repatrianci doczekali się filii i sprzedają swoje pierogi nie tylko w restauracji na ul. Piramowicza, ale także na słynnej łódzkiej ul. Piotrkowskiej. Dziennie odwiedza ich blisko setka klientów. Wielu klientów Teremoka to stali wielbiciele, przyjeżdżający tu nie tylko z Łodzi. Mi się udało, ale zauważyłem, że wielu repatriantów ma podobne problemy. Postanowiłem im pomagać - podkreśla Jurij Wodopjanow. W Kazachstanie pracowałem jako doradca biznesowy, prowadziłem m.in. inkubator przedsiębiorczości. Łodzi stworzyłem własny, autorski program rozbudzania przedsiębiorczości. Jego podstawowym założeniem jest pomagać ludziom, którzy tak, jak my kiedyś, przyjechali do kraju na podstawie Karty Polaka i muszą od nowa układać sobie życie.
Na pierwszy ogień eksperymentu przedsiębiorcy poszła pracująca w jego restauracji inna repatriantka z Kazachstanu. Pytała o możliwości uzyskania dotacji, szukała informacji na temat tego, w jaki sposób założyć coś własnego. Wodopjanow dyskretnie i skutecznie podsuwał jej różne rozwiązania, aż któregoś dnia... W lipcu ubiegłego roku otworzyła swoją własną jadłodajnię z domowymi obiadami - cieszy się były szef. Choć nigdy nie prowadziła nic własnego, a w Kazachstanie długo pracowała w wojsku w dziale kadr, dziś jest właścicielką jadłodajni. Przepraszała, że robi nam konkurencję. A my się ucieszyliśmy. O to właśnie nam chodziło - podsumowuje Wodopjanow.
Jednej osobie już udało się pomóc, dlatego dziś właściciel Teremoka pracuje nad kolejnym repatriantem, bo jak sam mówi, tacy jak on mogą Łodzi pomóc. Wielu ludzi wyjechało do pracy za granicę. Powstała luka, którą mogliby zapełnić właśnie repatrianci. Moim marzeniem jest założenie stowarzyszenia, które będzie pomagało takim osobom w całej Polsce - podsumowuje Jurij Wodopjanow. I na to zamierza przeznaczyć ewentualną wygraną w konkursie "Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie". - Chcę w ten sposób przyciągnąć do naszego kraju ludzi tak samo aktywnych, takich, którzy będą chcieli pracować tu na rzecz rozwoju miasta, ale też i całego kraju. Chcę działać na poziomie międzynarodowym, tak, by móc te działania przełożyć również na aktywność w polskiej gospodarce - snuje ambitne plany Wodopjanow.
Konkurs dla przedsiębiorców to jubileuszowy projekt firmy MAKRO z okazji 20-lecia obecności na polskim rynku. Do rywalizacji o nagrodę główną i tytuł "Przedsiębiorcy Aktywnego Lokalnie" organizator zaprasza właścicieli mikro i małych przedsiębiorstw zatrudniających nie więcej niż 50 osób. Szukamy takich osób, jak Jurij Wodopjanow - mówi Magdalena Figurna z MAKRO i dodaje - nieważne, co dokładnie robisz niekomercyjnie - angażujesz się w kulturę, ekologię, działalność charytatywną, stawiasz na lokalną tradycję, czy - jak pan Wodopjanow - wspierasz innych w rozkręcaniu własnego biznesu. Istota tego konkursu polega na tym, że pokazujemy przedsiębiorców, którzy wykraczają poza schematy, jakie narzuciły im biznes plany. - podkreśla Figurna.
Laureaci wybierani będą w dwóch etapach konkursu. W pierwszym etapie - wojewódzkim - zwycięzca wyłoniony zostanie w wyniku głosowania przez internautów. O wygranej zadecyduje liczba oddanych głosów. Zwycięzcę w kategorii ogólnopolskiej, spośród 16 laureatów szczebla wojewódzkiego, wyłoni komisja konkursowa powołana przez organizatora, w skład której wejdą przedstawiciele partnerów instytucjonalnych akcji. Laureat etapu ogólnopolskiego otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 25 tysięcy złotych na wsparcie jego aktywności lokalnej.
Dlaczego uważam, że jestem przedsiębiorcą aktywnym lokalnie? - zastanawia się Jurij Wodopjanow z Łodzi. Bo rozwijam swój biznes, tworzę nowe miejsca pracy dla innych, inwestuję w polską gospodarkę, a przy tym jestem dumny, że daję dobry przykład moim dzieciom. W takim właśnie duchu - aktywności i odpowiedzialności - staram się je wychować.
Co zrobić, by pochwalić się swoją historią i zdobyć tytuł "Przedsiębiorcy Aktywnego Lokalnie"? Na potrzeby konkursu utworzona została strona internetowa, za pośrednictwem której przedsiębiorcy mogą aplikować do konkursu wypełniając formularz zgłoszeniowy, w którym konieczne jest podanie danych adresowych firmy, informacji o rodzaju prowadzonej działalności oraz wpisanie swojej historii aktywności na rzecz lokalnej społeczności. Strona zlokalizowana jest pod adresem: www.przedsiebiorcaaktywny.pl. Do historii można dołączyć zdjęcie albo film nt. działalności. Na zgłoszone historie będą następnie głosować internauci, w tym także znajomi i klienci przedsiębiorców. Zagłosować można jednak tylko raz. Konkurs trwa do 30 września 2014 r., zaś głosowanie internetowe będzie trwać do 30 czerwca.
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.