67 mld zł obrotów w 2011 r. i 19-procentowa roczna dynamika wzrostu sektora - dane Polskiego Związku Faktorów potwierdzają, że przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po usługi faktoringowe.[BREAK PAGE]
Co sprawia, że z miesiąca na miesiąc zyskują one nowych entuzjastów? Nawet najlepszy kontrahent może spóźniać się z płatnością za zrealizowane usługi. Powodów nie brakuje - chwilowe problemy finansowe, zator w księgowości. Gdy jest to sytuacja jednostkowa - raczej nie ma powodów do obaw o przyszłość firmy. Gorzej, gdy zalegających z płatnościami partnerów biznesowych jest więcej. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy szukają alternatywnych form finansowania, by utrzymać płynność. Jednym z rozwiązań jest faktoring - dedykowana usługa finansowa dla firm, oferowana przez banki i wyspecjalizowane w tej dziedzinie firmy. Jego istotą jest nabywanie od przedsiębiorców należności wynikających z umów kupna-sprzedaży towarów i usług. Faktoring pomaga pokryć wydatki związane z bieżącą działalnością i jest alternatywą np. dla kredytów obrotowych. Dzięki niemu zyskuje się natychmiastowy dostęp do gotówki, która dotychczas była „zamrożona” w fakturach z odroczonym terminem płatności. Firma ma możliwość otrzymania od banków środków finansowych na drugi dzień po wystawieniu faktury, nawet jeśli stosuje wobec swoich klientów wydłużony termin płatności.
Faktoring przyczynia się też do skuteczniejszego zarządzania finansami firmy i eliminuje negatywne skutki opóźnień płatniczych. - To rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści dla przedsiębiorcy, który korzysta z usługi faktoringu. W dodatku nie powoduje wielu komplikacji dla drugiej strony - jedyną zmianą, jaką odczuwa odbiorca jest to, że przelewy za należności musi dokonywać na rzecz firmy faktoringowej - mówi Małgorzata Szymańska, dyrektor Departamentu Faktoringu w Banku Ochrony Środowiska. Atutem jest także stosowanie w faktoringu zabezpieczeń. Standardowo są nimi cesja wierzytelności i weksel, czyli zabezpieczenia, które może ustanowić każda firma, również ta, która nie ma dużego majątku własnego, np. firma handlowa.
[BREAK PAGE]
Ta usługa finansowa to również szansa na zdobycie nowych odbiorców przez przedsiębiorcę - firma, która ma faktoring, może bowiem zaoferować im wydłużony termin płatności bez obaw o utratę płynności, bo finansowanie otrzymuje tuż po wystawieniu faktury. Dzięki temu zyskuje przewagę konkurencyjną na rynku. - Klienci często informują nas, że zdarzają się sytuacje, kiedy odbiorca woli nawet zapłacić trochę wyższą cenę za towar czy usługę, ale otrzymać zdecydowanie wydłużony termin płatności - mówi Małgorzata Szymańska. Przedsiębiorca może również postanowić, by kosztami wydłużonego finansowania w faktoringu obciążyć odbiorcę. - Dla kontrahenta to również może być bardzo dobre rozwiązanie, bo mimo iż ponosi koszty dodatkowego finansowania, jakie otrzymuje, to nie musi ustanawiać żadnych zabezpieczeń, co wiązałoby się np. z podpisywaniem oddzielnych umów z bankiem - dodaje Szymańska. Warto też zwrócić uwagę na korzyści wynikające z działań monitujących odbiorców - po podpisaniu umowy faktoringowej to bank bierze na siebie monitoring płatności odbiorcy. Ten element jest szczególnie ważny dla małych firm, które po stronie odbiorców mają czasami znacznie większe podmioty gospodarcze. Nie jest przecież żadną tajemnicą, że monit wysyłany przez bank ma znacznie większą skuteczność niż monitowanie odbiorców przez naszych klientów.
Faktoring jest także dla wielu firm sposobem na tworzenie dla odbiorców programów lojalnościowych. Ich najczęstszym elementem jest wydłużanie terminów płatności dla wybranych odbiorców lub proponowanie różnych cen w zależności od terminów regulowania należności. - Bank, który oferuje usługi faktoringowe wraz z dobrym systemem informatycznym może zobowiązać się do obsługi takich programów lojalnościowych, zapewniając klientowi pełny monitoring działań - podkreśla Małgorzata Szymańska.
[BREAK PAGE]
Z faktoringu korzystają przedsiębiorcy w różnej sytuacji finansowej. Wśród nich są na przykład firmy, które z bardzo różnych powodów nie otrzymały kredytu lub zaoferowano im znacznie niższy od oczekiwanego poziom finansowania. Szansę na skorzystanie z tego rozwiązania mają także firmy w gorszej sytuacji finansowej, ale mające kilku stałych odbiorców, którzy płacą w terminie. Klientami usług faktoringowych są także podmioty gospodarcze z doskonałą sytuacją finansową i swobodnym dostępem do finansowania w banku. - Dla tego typu klientów również niezmiernie ważne jest efektywne zarządzanie należnościami - nawet najwięksi rynkowi potentaci doceniają skuteczność monitów wysyłanych przez bank do odbiorców, którzy spóźniają się z płatnościami - wyjaśnia Małgorzata Szymańska z BOŚ Banku.
Warto podkreślić, że faktoring efektywnie wspiera małe i średnie firmy - w końcu to te właśnie podmioty szczególnie potrzebują efektywnego rozliczania płatności, by działać i rozwijać się. Wiedza na ten temat przyczynia się do wzrostu popularności faktoringu - nowoczesnego produktu finansowego, który jest nie tylko alternatywnym źródłem finansowania bieżącej działalności, ale także sposobem na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku.
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.