Opublikowano . Kraj i świat | Aktualności | Wiadomości z kraju i ze świata


E-meldunek: zameldować i wymeldować możesz się przez internet

Gdyby w trakcie letnich wojaży ktoś postanowił zmienić miejsce zamieszkania, warto pamiętać, że nie trzeba iść do urzędu, aby się wymeldować. Można to zrobić przez internet, tak samo jak zameldować się w nowym miejscu. Usługę udostępniło Ministerstwo Cyfryzacji.

internet_komputer_30_05_17

Każdy, kto mieszka w Polsce, musi pamiętać o obowiązku meldunkowym. Nie każdy za to chce iść do urzędu, by dopełnić tego obowiązku. I nie musi. Może skorzystać z e-meldunku.

Usługę uruchomiło Ministerstwo Cyfryzacji od 2 stycznia 2018 r. Do chwili obecnej skorzystało z niej ponad 16 tysięcy osób. Dzięki e-usłudze można zameldować się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy. E-meldunek umożliwia też przemeldowanie, a także zameldowanie i przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz - jako pełnomocnik - innej osoby.

Jak to zrobić?
Wszystko zaczyna się na stronie www.obywatel.gov.pl. To tam należy wejść, wybrać interesującą usługę (meldunek) i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym. Kolejny krok to wybranie opcji - zaznaczenie, czy chodzi o zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy może skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby. Warto pamiętać o przygotowaniu odpowiednich dokumentów. W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, przydać się mogą m.in. skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu. W przypadku gdy meldujemy samych siebie, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa w formie załącznika.

E-usługa za darmo
Wniosek o zameldowanie wysyłamy online do właściwego miejscowo urzędu (odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego/czasowego) - zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.
Jeśli dołączyłeś wszystkie potrzebne dokumenty - urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Jeśli dołączyłeś do formularza skany dokumentów - urzędnik może poprosić o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości zamelduje cię. Usługa jest bezpłatna. Bezpłatnie zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania. Płatne - 17 zł - jest tylko zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. O nie również możemy zawnioskować online. Wystarczy we wniosku zaznaczyć odpowiednie pole. Do wyboru mamy kilka sposobów odbioru zaświadczenia - odbiór osobisty w urzędzie, tradycyjna przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP - wersja elektroniczna. E-meldunek jest kolejną, uruchomioną przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, e-usługą ułatwiającą obywatelom kontakt z administracją. Bez konieczności wychodzenia z domu można też m.in. zamówić odpisy aktów stanu cywilnego i za to zapłacić, złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę/uszkodzenie dowodu osobistego.

O tym warto pamiętać mieszkając w Polsce:
- jeśli mieszkasz pod konkretnym adresem i chcesz tam mieszkać na stałe - zamelduj się na pobyt stały,
- jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego stałego zameldowania i chcesz tam mieszkać dłużej niż trzy miesiące - zamelduj się na pobyt czasowy,
- jeśli jesteś Polakiem zamelduj się najpóźniej w 30 dniu od przybycia,
- jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub Islandii, Norwegii, Liechtensteinu, Szwajcarii lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca zamelduj się najpóźniej w 30 dniu od przybycia,
- jeśli jesteś obywatelem innego kraju, niż te wymienione powyżej zamelduj się najpóźniej w 4 dniu od przybycia.

Więcej o usłudze na stronie obywatel.gov.pl.

Dodaj komentarz



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.