Opublikowano . Kraj i świat | Aktualności | Wiadomości z kraju i ze świata


Otyłość - dlaczego jest tak niebezpieczna dla naszego zdrowia?

Problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała dotyka coraz większą liczbę osób, niezależnie od wieku.

2021/08/otylosc-dlaczego-jest-tak-niebezpieczna-dla-naszego-zdrowia-jpg_612cdf5410832

Szacuje się że na otyłość cierpi już co czwarta kobieta i mężczyzna. Choroba ta dotyka także coraz młodsze dzieci. Spowodowana jest przede wszystkim nieodpowiednim trybem życia, brakiem zdrowej diety i aktywności fizycznej. Istnieje wiele sposób na utratę wagi, które stosowane regularnie i konsekwentnie pomogą pozbyć się niepotrzebnych kilogramów.

Rodzaje otyłości i jej przyczyny

Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej w organizmie to nie tylko problem estetyczny ale także poważny problem zdrowotny. Nadmierna waga może powodować szereg chorób, w tym problemy układu krążenia, układu ruchu oraz przewodu pokarmowego. Jest uznawana za proces chorobowy organizmu, w skrajnych przypadkach zagrażający życiu. Siedzący tryb życia, niewielka ilość ruchu lub brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej, a także przywiązywanie małej uwagi do ilości i jakości spożywanych pokarmów sprawia, że otyłość i nadwaga stały się chorobami cywilizacyjnymi.

Otyłości nie można mylić z nadwagą. Różnica pomiędzy nimi tkwi w ilości nadmiernej tkanki tłuszczowej, która w przypadku nadwagi jest mniejsza. Jej ilość określa się na podstawie wskaźnika BMI czyli, indeksu masy ciała, który oblicza się dzieląc masę ciała w kilogramach do wzrostu w metrach podniesionego do kwadratu. W przypadku gdy otrzymany iloraz wynosi 30 lub jest większy, ma się do czynienia z otyłością. Poważne ryzyko dla zdrowia pojawia się, gdy BMI przekracza wartość 40.

Wśród otyłości wyróżnia się dodatkowo dwa jej rodzaje: pierwotną, która pojawia się na skutek zaniedbania organizmu poprzez spożywanie posiłków o dużej kaloryczności i niewielką ilość ruchu fizycznego, oraz otyłość wtórną związaną bezpośrednio z nieprawidłowym funkcjonowaniem gruczołów wydzielania wewnętrznego. Ten typ otyłości powstaje często na skutek innych współtowarzyszących chorób. Może być też wywoływany czynnikami genetycznymi oraz zażywaniem niektórych rodzajów leków.

Wpływ otyłości na organizm

Nadmierna ilość tłuszczu w organizmie powoduje powstawanie wielu poważnych chorób. Do najczęstszych zalicza się choroby układu krążenia, które powstają na skutek zbyt dużej ilości cholesterolu we krwi. Otyłość prowadzi do otłuszczenia narządów wewnętrznych, utrudnionego przepływu krwi przez żyły oraz tętnice. Osoby otyłe mają z reguły podwyższony poziom trójglicerydów oraz lipoproteiny LDL określane jako „zły” cholesterol. Skutkiem zachodzących procesów mogą być: choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze oraz miażdżyca.

Otyłość wiąże się też ze zwiększonym prawdopodobieństwem wystąpienia cukrzycy. Nagromadzony tłuszcz (zwłaszcza w przypadku otyłości brzusznej) sprzyja wytworzeniu się w tkankach organizmu odporności na insulinę. Im większa odporność na insulinę, tym większa szansa na cukrzycę typu drugiego. Nadmierna ilość cholesterolu w żółci prowadzi do rozległych schorzeń pęcherzyka żółciowego, natomiast duża ilość tkanki tłuszczowej może doprowadzić do stłuszczenia wątroby. Osoby cierpiące na otyłość mają tez większe szanse na problemy z pracą układu pokarmowego, częściej cierpią z powodu hemoroidów, kamieni nerkowych, szybciej się męczą i zapadają na choroby zwyrodnieniowe stawów. U kobiet mogą pojawić się zaburzenia miesiączkowania.

Znaczenie diety i aktywności fizycznej w procesie odchudzania

Najskuteczniejszą metodą walki z otyłością jest wprowadzenie zdrowej i pełnowartościowej diety połączonej z regularnie wykonywanymi ćwiczeniami fizycznymi. Zbilansowana dieta powinna opiewać na spożywanie w jednakowych odstępach czasu od 4 do 5 posiłków w ciągu doby. Potrawy powinny być tak zbilansowane, aby dostarczały niezbędnych składników odżywczych do organizmu. Powinno unikać się dań wysoko przetworzonych (słonych przekąsek, białego pieczywa, gotowych dań), węglowodanów i cukrów prostych. Warto postawić na dużą ilość warzyw, lekkiego nabiału, ryb, chudego mięsa oraz owoców. Nie można zapominać też o dużej ilości niegazowanej wody (przynajmniej 3 l).

Wspomaganie procesu odchudzania ułatwią też dobrej jakości, sprawdzone preparaty dostępne w aptekach. Na przyspieszenie procesów metabolicznych oraz ograniczenie ciągłego uczucia głodu warto postawić na produkty zawierające błonnik, chitosan czy pektyny. Chęć na słodycze zmniejszy suplementacja preparatami z chromem. Jednym z najbardziej skutecznych preparatów wspomagających odchudzanie jest orlistat, który hamuje enzymy odpowiedzialne za trawienie tłuszczy. Orlistat Hexal wstrzymuje magazynowanie się tłuszczów w organizmie. Podczas jego stosowania wchłanianie tłuszczów może zostać zmniejszone blisko o 30%. Stosowany wraz z dietą i ćwiczeniami fizycznymi usprawni oraz znacznie przyspieszy proces odchudzania. Do pozbycia się zbędnych kilogramów konieczne jest zwiększenie wydatkowania energii za pomocą regularnej aktywności fizycznej. Ćwiczenia regulują zaburzenia metaboliczne, przyspieszają tempo przemiany materii oraz powodują obniżenie cukru we krwi. Zwiększają beztłuszczową masę ciała oraz są odpowiedzialne za zmniejszanie się komórek tłuszczowych organizmu.

Artykuł sponsorowany


Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.