O projekcie pt. "Rozwój systemu usług opiekuńczych na terenie miasta Ostrów Mazowiecka" możemy przeczytać w wywiadzie z Barbarą Szrejber koordynatorką projektu realizowanego w Ostrowi Mazowieckiej oraz Agnieszką Gwardiak dyrektorem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej w magazynie "Fundusze Europejskie na Mazowszu".
Fot. kadr z magazynu "Fundusze Europejskie na Mazowszu"
Dzięki projektowi, Ostrów Mazowiecka została zwycięzcą w plebiscycie #efFEktUE dla subregionu ostrołęckiego w konkursie "Lider zmian 2023". Pomysłodawcy oraz realizatorzy projektu "Rozwój systemu usług opiekuńczych na terenie miasta Ostrów Mazowiecka" podkreślają, że opiekunowie osób, u których występują choroby wieloletnie, jak i rozwijające się również potrzebują wsparcia psychologicznego, które jest dla nich ważne.
"Czas i zainteresowanie dobrami deficytowymi"
Założenia projektu, który został dofinansowany z funduszy europejskich na lata 2014-2020 oraz zamierzone działania musiały zostać zmodyfikowane, na takie, które byłyby dostosowane do rzeczywistych potrzeb.
- [...] zwykle okazywało się, że osoby, które na co dzień sprawują opiekę nad osobami niesamodzielnymi, doskonale sobie z tym radzą. One już nauczyły się zajmować seniorem np. po udarze, wylewie lub z innym schorzeniem. Jeśli ktoś kilka lat sprawuje opiekę, tłumaczenie mu zasad pielęgnacji mija się z celem. I pod tym kątem musieliśmy zmienić nasze działania projektowe, dostosować je do potrzeb grupy - mówiła Barbara Szrejber, koordynatorka projektu realizowanego w Ostrowi Mazowieckiej.
Jak się okazało, dla opiekuna ważna była rozmowa z drugą osobą, m.in. z psychologiem, która rozładuje frustracje oraz pomoże złagodzić zmęczenie. Dla opiekunów, którzy zajmują się osobami chorymi istotne było podzielenie się przeżyciami, których doświadczają podczas opieki. Pomocne były również wizyty lekarza psychiatry, o które dopytywali uczestnicy projektu.
"Wachlarz wsparcia dla osób niesamodzielnych"
Jedną z zalet projektu była nowoczesna forma pomocy tzw. teleopieka - bransoletka z wbudowanym komunikatorem głosowym i czujnikiem upadku zapewniała pomoc. Opaski wypożyczane są również zainteresowanym osobom.
- Te urządzenia były "spięte" z telefonami członków rodzin. W sytuacji upadku lub niepokoju senior włączał przycisk i łączył się z członkiem rodziny lub centrum teleopieki, gdzie dyżurny oceniał, jaka pomoc jest potrzebna w danej sytuacji, czy np. pod dany adres trzeba wysłać karetkę - poinformowała Agnieszka Gwardiak, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.
Z Barbarą Szrejber oraz Agnieszką Gwardiak rozmawiała Agata Rokita.
Cały artykuł dostępny jest w magazynie "Fundusze Europejskie na Mazowszu", nr 2/2021, s. 28.
Dodaj komentarz
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.