Opublikowano . Ostrów Mazowiecka | Aktualności | Pozostałe wiadomości


Transport towarów w warunkach temperaturowych: zasady i wymagania

Istnieją specjalne rodzaje ładunków, które wymagają transportu w określonych warunkach temperaturowych. Na przykład w przypadku głęboko mrożonych produktów spożywczych konieczne jest utrzymanie temperatury od -17 do -22˚С. Odczynniki chemiczne, produkty farmaceutyczne i kwiaty cięte transportujemy w temperaturach od +2 do +8˚С. Żywe rośliny, instrumenty i sprzęt cyfrowy, a także niektóre inne towary pozostają bezpieczne w zakresie temperatur od +15 do +25˚С.

2024/04/transport-png_660c03b069daf

Jeśli chcesz wysłać towary wrażliwe na temperaturę, musisz znaleźć przewoźnika, w którym panuje kontrolowana temperatura. Najlepiej skontaktować się z Platformą LardiTrans, platformą, która pomoże Państwu znaleźć dobrego przewoźnika dla tego typu ładunków. Mając do dyspozycji ponad 50 000 ofert transportu, prawdopodobnie znajdziesz odpowiedniego przewoźnika z odpowiednim pojazdem. Platforma Lardi-Trans posiada uniwersalną wyszukiwarkę samochodów, a szeroka gama parametrów pozwala wybrać
najlepsze oferty specjalnie dla Ciebie.

Jeśli chodzi o transport, pojazdy przeznaczone do tego celu posiadają przedział izotermiczny wyposażony w niezawodną izolację termiczną, która utrzymuje zadaną temperaturę. Jeżeli ładunek musi zostać dostarczony w stanie zamrożonym, stosuje się transport wyposażony w lodówki.

Wymagania dotyczące transportu w kontrolowanej temperaturze

Aby transport w kontrolowanej temperaturze mógł odbywać się z zachowaniem jakości produktu, muszą zostać spełnione następujące wymagania:

  • Dostępność odpowiedniej wentylacji, która zapobiegnie gromadzeniu się kondensatu i zapewni wymaganą wilgotność.
  • Zachowanie standardów sanitarnych. Towary przewożone w specjalnych warunkach temperaturowych mogą ulec uszkodzeniu w przypadku braku konserwacji i muszą być ściśle monitorowane.
  • Monitorowanie stanu ładunku na każdym etapie trasy. Pozwala to szybko zauważyć naruszenie warunków dostawy, szybko usunąć awarię i zapobiec uszkodzeniu towaru.
  • Szybka realizacja wszelkich operacji logistycznych. Temperatury mogą się zmieniać podczas załadunku i rozładunku, dlatego wydajność ma ogromne znaczenie.
  • Jeżeli planowane jest dodatkowe tymczasowe składowanie towaru, należy zadbać o zachowanie wymaganych warunków w magazynie.

Jeżeli potrzebujesz dostarczyć niewielką ilość towaru, optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi transportu drobnicowego. Jednocześnie ładunek od różnych dostawców przewożony jest jednym pojazdem i nie ma konieczności zamawiania osobnego pojazdu. Trudność tej operacji polega na szybkim wyselekcjonowaniu ładunku o tych samych wymaganiach temperaturowych, przeprowadzeniu przechowywania w odpowiednich warunkach oraz szybkim przeprowadzeniu operacji załadunku i rozładunku. Z tym zadaniem poradzą sobie jedynie duże firmy transportowe posiadające rozwiniętą sieć logistyczną.

Towary łatwo psujące się

Towary łatwo psujące się obejmują:

  • Kwiaty świeże, sadzonki drzew i krzewów, kwiaty.
  • Warzywa, jagody, owoce i inne produkty roślinne.
  • Mięso, nabiał i mleko, ryby i przetwory mięsne.
  • Przeszczepiające narządy, krew itp.
  • Produkty farmaceutyczne.
  • Produkty chemiczne.

Podział według stopnia ochłodzenia ładunku

  • Zamrażanie wymaga temperatury w zakresie -5 i niższej.
  • Produkty chłodzone wymagają temperatury od -5 do -1 stopni Celsjusza.
  • Ładunek chłodzony wymaga temperatury w zakresie od 0 do 15 stopni.
  • Produkty wentylowane wymagają stałego dopływu świeżego powietrza, temperatura nie ma tu większego znaczenia.

Pierwsze trzy grupy ładunków nazywane są chłodniami, do ich transportu konieczne jest użycie lodówek lub izoterm. Specjalny agregat chłodniczy może zapewnić temperaturę wewnątrz izolowanego termicznie nadwozia samochodu od -18 do +18 stopni Celsjusza. Co ciekawe, w przypadku niektórych klas ładunków reżim temperaturowy transportu jest określony w aktach prawnych, a nie przez przewoźnika lub nadawcę.

Rozmieszczenie ładunku wymagającego wentylacji lub niskiej temperatury odgrywa znaczącą rolę w powodzeniu transportu ładunku. Chodzi o to, że ładunek należy zainstalować wewnątrz nadwozia, tak aby wszystkie jednostki ładunku miały jednakową wentylację i temperaturę. Na przykład świeże produkty roślinne należy układać w taki sposób, aby między pojemnikami pozostała pewna odległość dla przepływu tlenu. Ponadto przewoźnik ładunku musi zapewnić odległość między sufitem nadwozia a ładunkiem, która musi wynosić co najmniej 30 centymetrów.

Firma transportowo-logistyczna ponosi pełną odpowiedzialność za utrzymanie reżimu temperaturowego i przepływu powietrza do przewożonych produktów łatwo się psujących.

Pojazdy do transportu temperatury

Transport towarów wymagających zachowania określonego reżimu temperaturowego realizowany jest przez firmy transportowe przy użyciu jednego z dwóch rodzajów specjalnie wyposażonych pojazdów.

Pojazdy chłodnie

Dzięki specjalnej instalacji temperatura wewnątrz nadwozia jest regulowana i utrzymywana na zadanym poziomie przez całą podróż.

Pojazdy takie wyposażone są w urządzenia grzewcze i chłodnicze, a także w specjalny sprzęt odpowiedzialny za zapewnienie izolacji termicznej, wentylacji oraz zgodność z międzynarodowymi normami i przepisami dotyczącymi transportu towarów.

W przestrzeni ładunkowej lodówki można utrzymać temperaturę w zakresie od -30°C do +30°C niezależnie od temperatury otoczenia, co daje gwarancję bezpiecznego dostarczenia ładunku, nawet jeśli mówią o jego transporcie na duże odległości.

Przewóz towarów z warunkami temperaturowymi na lodówkach odbywa się w przypadkach, gdy istnieje konieczność dostarczenia:

Samochody dostawcze izotermiczne (termiczne)

Wewnątrz izotermy znajduje się szczelna, izolowana termicznie komora, która nie przepuszcza ani ciepła, ani zimna i jest w stanie utrzymać temperaturę na tym samym poziomie przez dość długi czas. Ta opcja transportu w kontrolowanej temperaturze jest możliwa w przypadku konieczności transportu ładunku na krótkie odległości lub w przypadku niewielkiej różnicy pomiędzy temperaturą wymaganą dla bezpieczeństwa produktów a temperaturą otoczenia.

Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz