Aby dbać o bezpieczeństwo swoje i innych na drodze, należy dbać o układ hamulcowy swojego auta. Niesprawność hamulców może przyczynić się do poważnej kolizji, więc każdy kierowca musi wiedzieć podstawy jego budowy i jak rozpoznać, kiedy trzeba udać się do mechanika.
Budowa układu hamulcowego
Układ hamulcowy składa się z kilku elementów, które wspólnie współpracują, aby zwolnić lub zahamować samochód. W skład podstawowego układu hamulcowego wchodzą: klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, pompa, przewody, zaciski hamulcowe, płyn hamulcowy, serwo hamulcowe i pedał hamulca. Oprócz tego jest też układ hamulcowy ręczny, czyli układ dźwigni i cięgien, ale w tym artykule skupimy się na podstawowym układzie hamulcowym tarczowym.
Zasada działania układu hamulcowego:
Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, aby zwolnić lub zahamować, tłok pompy hamulcowej zaczyna swoją pracę. On zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego, który krąży w przewodach elastycznych do zacisków hamulcowych. Wysokie ciśnienie płynu wywiera nacisk na tłoczki zacisku, co powoduje wysunięcie klocków. Klocki swoją powierzchnią cierną zaczynają trzeć o powierzchnie robocze tarcz hamulcowych, dzięki czemu auto zaczyna zwalniać / hamować. To, czy auto zwolni lub zahamuje, zależy od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca.
Źródło ilustracji: www.euautoczesci.pl
Wymiana hamulców na nowe
Kupując nowe części, zwróć uwagę na ich jakość (lepiej postawić na produkty od zaufanych
producentów) oraz na ich kompatybilność - najlepiej je dobrać według numeru VIN.
Awarie układu hamulcowego - jak je rozpoznać?
• Świeci się kontrolka ABS na tablicy rozdzielczej,
• Całkowite blokowanie kół w trakcie hamowania,
• Hałasy podczas hamowania - metaliczne odgłosy, wibracje, piszczenie, "bicie",
• Nagrzewanie felg w trakcie jazdy,
• Zapach spalenizny,
• Kierownica drży w trakcie podróży z wysoką prędkością,
• Niska skuteczność hamowania,
• Skrócenie skoku pedału hamulca,
• Miękki pedał hamulca,
• Pulsowanie pedału hamulca,
• Wyciek płynu hamulcowego,
• Uszkodzenia mechaniczne poszczególnych elementów układu hamulcowego, tj. "na oko" widać usterki, np. rowki i pęknięcia na tarczy hamulcowej.
• Staczanie się auta, mimo że hamulec ręczny został zaciągnięty.
Przyczyny awarii układu hamulcowego
Jeśli auto sygnalizuje problemy z hamulcami, konieczne jest rozpoznanie przyczyny usterki:
• Najczęściej do wymiany kwalifikują się klocki hamulcowe. Ich robocza powierzchnia cierna z czasem się ściera, co powoduje pogorszoną wydajność hamowania, drżenie kierownicy i zapalenie mechanicznego oraz / albo elektronicznego czujnika zużycia. Do typowych objawów awarii klocków zalicza się też piski podczas hamowania.
• Klocki hamulcowe współpracują z tarczami hamulcowymi, więc bardzo często one też będą wymagały wymiany - przyjmuje się, że wymiana klocków i tarcz zachodzi w proporcji 2:1. Grubość klocków i tarczy można zmierzyć suwmiarką, a otrzymane wyniki porównać z wartością podaną w dokumentacji technicznej.
• Winowajcą może też być płyn hamulcowy, który należy wymieniać co dwa lata lub co około 40 tys. km. przebiegu. Wymiana konieczna jest też wtedy, kiedy płyn jest zanieczyszczony lub ma za dużo wody, powyżej 3%. W razie jakichkolwiek ubytków płyn należy uzupełniać. Warto też zwrócić uwagę na przewody hamulcowe, które z czasem parcieją i rdzewieją.
Wymiana części układu hamulcowego jest ważna
Nigdy nie lekceważ sygnałów awarii hamulców. Hamulce mogą przestać działać w
najbardziej nieoczekiwanym momencie.
Materiał partnera
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Wybraliśmy dla Ciebie
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.