Ostrowscy uczniowie już mieli zajęcia z nowego przedmiotu - Historia i teraźniejszość. Jeden z zaproponowanych podręczników do nauki przedmiotu, autorstwa Wojciecha Roszkowskiego, wywołał olbrzymie kontrowersje. Jakie treści mogą znaleźć tam uczniowie?
Nowy przedmiot zaczął obowiązywać w szkołach średnich od 1 września w roku szkolnym 2022/2023. Lekcje z tego przedmiotu mają uczniowie liceów, techników i szkół branżowych. Największe kontrowersje nie wywołał jednak sam przedmiot, ale jeden z podręczników, który zaproponowano do nauki. Chodzi o pozycję autorstwa Wojciecha Roszkowskiego, wydaną w wydawnictwie Biały Kruk. Kontrowersyjnych treści tam nie brakuje.
Wśród największych zarzutów wobec książki, często wymieniane przez nauczycieli czy ekspertów to m.in. stronniczość, teksty podszyte polityką i narracją propagandową, ideologizm, przekłamania lub niedopowiedzenia, wybiórcze pomijanie faktów historycznych, stygmatyzowanie inności, odmienności oraz mniejszości zarówno seksualnych, jak i etnicznych itp.
Jakie fragmenty najbardziej bulwersują? Oto niewielki wyimek z podręcznika
Duże oburzenie wywołał fragment podręcznika dotyczący rodziny oraz tzw. produkcji dzieci. Choć nie podano tu, że chodzi o "in vitro", to wielu upatruje w tym fragmencie stygmatyzowanie dzieci poczętych w wyniku tej metody, najczęściej długo wyczekiwanych przez rodziców i bardzo kochanych. Bulwersują najbardziej pojawiające się w tym kontekście słowa: hodowla, wyprodukowane, czy wynaturzenia.
-Od lat sześćdziesiątych XX w. rewolucja seksualna podkopywała także fundamenty życia rodzinnego na Zachodzie. Z czasem codzienną praktyką stały się rozwody i współżycie bez zobowiązań. Wraz z postępem medycznym i ofensywą ideologii gender wiek XXI przyniósł dalszy rozkład instytucji rodziny. Lansowany obecnie "inkluzywny" model rodziny zakłada tworzenie dowolnych grup ludzi, czasem o tej samej płci, którzy będą przywodzić dzieci na świat w oderwaniu od naturalnego związku mężczyzny i kobiety, najchętniej w laboratorium. Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju "produkcję"? Miłość rodzicielska była i pozostanie podstawą tożsamości każdego człowieka, a jej brak jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej. Ileż to razy słyszymy od ludzi wykolejonych: nie byłem kochany w dzieciństwie, nikt mi nic nie dał, więc sam sobie muszę brać- W. Roszkowski, "Historia i teraźniejszość", s. 225-226
Uwagę zwróciły też fragmenty uznawane za rasistowskie czy homofobiczne:
-Dziś, w XXI wieku, uznaje się samo słowo "Murzyn" za obelżywe. Chce się je wykreślać z dzieł literackich, zabrania się go używać, nawet jeśli nie ma najmniejszego kontekstu rasowego. W konsekwencji używanie wielu innych słów takich jak "czarny", "biały", a nawet "matka" czy "ojciec" staje się ryzykowne- W. Roszkowski, "Historia i teraźniejszość", s. 340
-Młodzieżowa rewolta lat sześćdziesiątych przyniosła początek ruchu zrównania homoseksualistów z prawami normalnej rodziny.
Ogromny odzew wśród społeczeństwa miały też fragmenty dotyczące przemian kulturowych, szczególnie w muzyce. Dowiadujemy się między innymi, że muzyka punkowa była prymitywna i wulgarna, a wizerunek punków "dziwaczny".
-Hasłem punków stało się zawołanie "no future" fidure Gnie ma przyszłości"). Ruch punk był zjawiskiem szerszym niż tylko muzyczne. Był kolejnym buntem przeciw normom społecznym i wyrazem anarchicznych skłonności nowego okolenia. Wyrażał się także w dziwacznych strojach i fryzurach: Poszarpanych czarnych kurtkach, agrafkach wpinanych w ciało, włosach farbowanych na różne kolory lub trefionych w indiańskie "irokezy"- W. Roszkowski, "Historia i teraźniejszość", s. 423
Jest alternatywa dla nauczycieli i uczniów. Z jakich podręczników korzystają ostrowscy uczniowie?
Nauczyciele mają alternatywę wobec książki Roszkowskiego. Książki do nauki przedmiotu przygotowały wydawnictwa Operon oraz Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne (WSiP).
Sprawdziliśmy, z jakich podręczników korzystają ostrowscy uczniowie. Dane dostępne są na stronach internetowych szkół, z niektórymi placówkami kontaktowaliśmy się telefonicznie. Z jakiego podręcznika korzystają w Ostrowi Mazowieckiej nauczyciele i uczniowie?
Okazuje się, że Zespół Szkół nr 1 w Ostrowi Mazowieckiej, Zespół Szkół nr 2 w Ostrowi Mazowieckiej oraz Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej korzystają z podręcznika wydawnictwa WSiP: Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Adam Cisek, Karol Wilczyński, "Historia i teraźniejszość 1. Podręcznik. Liceum i technikum. Zakres podstawowy", WSiP 2022.
Jak oceniacie ten podręcznik? Czy rzeczywiście kontrowersje narosłe wokół książki są zasadne?
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Wybraliśmy dla Ciebie
Mieszkańcy komentują
1 wpis · Dołącz do rozmowy
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Dlaczego Państwo powielają tak wierutne bzdury na temat książki prof.Roszkowskiego?