Opublikowano . Ostrów Mazowiecka | Aktualności | Wiadomości z miasta


Polacy coraz chętniej stawiają na sieci convenience. Raport

Ponad 19% badanych klientów stwierdza, że tzw. wojna cenowa pomiędzy największymi na rynku dyskontami jest potrzebna i działa na korzyść konsumentów. Natomiast blisko 39% respondentów zajmuje przeciwne stanowisko. Z kolei najliczniejszą grupę stanowią osoby niezdecydowane w tej kwestii – 42%. Jednocześnie przeciwnicy ww. rywalizacji uzasadniają swoją niechęć. 35% z nich przekonuje, że ww. działania wprowadzają chaos w ofertach tych sklepów. Blisko 19% uważa, że sporo rzeczy w tych kampaniach mija się z prawdą. Natomiast prawie 15% zaznacza, że konsument niewiele na tym zyskuje.

Zdjęcie ilustracyjne Zdjęcie ilustracyjne

Więcej przeciwników

19,3% respondentów uważa, że tzw. wojna cenowa pomiędzy największymi na rynku dyskontami jest potrzebna i działa na korzyść konsumentów. Z kolei 38,7% ankietowanych jest przeciwnego zdania, a 42% – nie wie, co powiedzieć. To wyniki badania przeprowadzonego przez Hybrid Europe na próbie ponad 5,4 tys. konsumentów robiących regularnie zakupy w dyskontach. W ocenie Adama Iwińskiego z Hybrid Europe, wyniki te dowodzą, że konsumenci przejawiają spolaryzowaną opinię na temat wojny cenowej.

– Dominacja osób niezdecydowanych wskazuje na to, że dla wielu konsumentów strategie marketingowe sieci nie są tak istotne, jak ich codzienne doświadczenia zakupowe. Warto jednak podkreślić, że intensywny przekaz reklamowy dotyczący rywalizacji cenowej dyskontów znacząco wpływa na zapamiętywalność marek biorących udział w tej rywalizacji. To może pomóc wygrywać walkę konkurencyjną z pozostałymi sieciami handlowymi – dodaje Iwiński.

Z kolei Andrzej Wojciechowicz, wieloletni ekspert rynku retailowego z FMCG Business Consulting, nie jest zaskoczony tym, że tak niewielu respondentów uważa, iż wojna cenowa jest korzystna. W jego ocenie, osoby te wierzą reklamom i nie zastanawiają się nad tym, co stoi za niskimi cenami.

– Uważają, że to gra rynkowa. Większość konsumentów nie zajęła stanowiska, ponieważ nie rozumie, dlaczego coś, co już podobno było tanie, jest jeszcze tańsze. Przecież w reklamach podkreślane jest, że w dyskontach niskie ceny są zawsze. Coś tu jest nie tak i nie wzbudza to naszego zaufania. A przytoczone 38,7% badanych to zapewne smart shopperzy, którzy wiedzą, że przy okazji promocji za jedne wyroby zapłacą mniej, a za inne – więcej. Handel musi generować marże i zyski, oni są tego świadomi – uzupełnia Wojciechowicz.

Klienci wyczuwają grę

Natomiast prof. Jolanta Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego zauważa, że tak wysoki odsetek osób niezdecydowanych może być na pierwszy rzut oka zaskakujący. Z jednej strony konsumenci cenią niskie ceny i regularne promocje. Z drugiej – rośnie ich świadomość, że agresywna rywalizacja cenowa niesie ze sobą negatywne konsekwencje, w tym obniżenie jakości produktów, rotację dostawców, manipulację przekazem reklamowym czy wręcz chaos w ofercie.

– Trudność w jednoznacznej ocenie wynika również z braku przejrzystości strategii cenowych stosowanych przez sieci. Mechanizmy te są złożone i często nieczytelne dla przeciętnego klienta. Dla dyskontów wojna cenowa to strategiczne narzędzie walki o udział w rynku. Jednak skutki tej strategii są wielowymiarowe. Krótkoterminowe korzyści to z pewnością fakt, iż klienci zyskują dostęp do tańszych produktów, sieci odnotowują wzrost ruchu i sprzedaży wolumenowej – wymienia prof. Tkaczyk.

Po stronie ryzyka ekspertka wskazuje na dotykającą dostawców i producentów presję marżową, która może prowadzić do obniżenia jakości produktów lub wyjścia z rynku, uderzenie w mniejsze sklepy i lokalnych producentów oraz deprecjację znaczenia marek. Z kolei Andrzej Sągin, specjalista ds. promocji z Warszawskiej Szkoły Reklamy oraz Wyższej Szkoły Biznesu, Mediów i Reklamy, zaznacza, że polscy konsumenci kierują się w decyzjach zakupowych w głównej mierze ceną i to odpowiada za niewątpliwy sukces dyskontów. Wojna cenowa wpisuje się w to oczekiwanie i przynajmniej pozornie zapewnia poczucie realizacji tej potrzeby.Tylko to się powoli zmienia, bo Polacy bogacą się i mają wyższe oczekiwania.

– Palety, będące znakiem rozpoznawczym dyskontów, stają się synonimem niskiego standardu. Coraz częściej zwracamy też uwagę na skład i pochodzenie produktów, a także kwestie związane z ekologią. Polski konsument chętnie sięga po droższy, lepszy jakościowo produkt, jeśli tylko go na to stać. Warto jednak przyjrzeć się choćby markom samochodów, jakie można spotkać na parkingach pod dyskontami. To pokazuje, że promocje kochają wszyscy – niezależnie od wielkości portfela. I sklepy na to reagują – dodaje Andrzej Sągin.

Do tego ekspert uważa, że o ile samo zjawisko konkurencji podoba się przeciętnemu Kowalskiemu, dając mu możliwość wyboru i poczucie kontroli nad domowym budżetem, to tak mocne skupienie się na wzajemnym wyścigu o tańszy koszyk robi się już męczące. Andrzej Sągin prognozuje, że klienci coraz częściej będą stawiać na wygodę i jakość, widząc w tym realizację swoich potrzeb i aspiracji. Woleliby, aby marki w komunikacji bardziej skupiły się na nich niż na dogryzaniu konkurentom i wojence na spoty reklamowe.

Niezbyt trafiona strategia

– Wojna cenowa w dyskontach to strategia marketingowa, która ma na celu nie tylko przyciągnięcie nowych klientów, ale także zwiększenie rozpoznawalności marki i umocnienie jej pozycji na rynku. Rzeczywiste skutki intensyfikacji działań reklamowych oraz komunikowania zróżnicowanych promocji, przyczynią się do wzrostu częstotliwości wizyt zakupowych, a także – w dłuższej perspektywie – do
zwiększenia lojalności klientów – opisuje ekspert z Hybrid Europe.

Jednocześnie wraz ze wzrostem intensywności komunikacji reklamowej, klienci mogą odczuwać nadmiar informacji. Adam Iwiński zastrzega, że choć strategia wojny cenowej może być skuteczną metodą przyciągania uwagi, to wymaga mądrego balansowania z innymi strategiami, dla zapewnienia wzrostu potencjału rynkowego dyskontu. Na ryzyko zagubienia zwraca też uwagę prof. Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego. Ekspertka podkreśla, że konsumenci nie wiedzą, czy aktualna promocja jest rzeczywiście korzyścią dla nich, czy tylko elementem gry marketingowej.

– Komunikowane pozorne korzyści dla konsumentów to zdarzenia jednorazowe o niewielkiej wartości. Spekulacja asortymentem i cenami zaczyna być zauważana przez coraz większą liczbę kupujących. Oczywiście to nie jest wyłącznie wina sieci dyskontowych. Producenci też mają w tym zamieszaniu swój udział. Namawiają do uczestnictwa w ich planach promocyjnych i wprowadzają chaos. Wynika z tego jeszcze jedna konkluzja. Przy tak głębokich przecenach i upustach pojawia się podejrzenie kupujących, że zarówno producenci, jak i detaliści surfują na fali przekonania o ciągłej inflacji i wzroście cen – dodaje Andrzej Wojciechowicz.

Dominuje poczucie chaosu

Autorzy badania dodatkowo zapytali osoby negatywnie oceniające wojnę cenową, dlaczego zajmują takie stanowisko. Według 35% ankietowanych, tego typu działania wprowadzają chaos w ofertach tych sklepów. – Z jednej strony odpowiedzi respondentów sugerują, iż dynamiczne zmiany ofert i liczne promocje mogą być odbierane jako chaos, ale z drugiej strony, przekaz wojny cenowej może wywoływać obawę przed przegapieniem okazji lub korzyści. To skłania konsumentów do szybkiego działania, np. zakupu produktu lub skorzystania z „atrakcyjnej” promocji – zauważa Michał Rosiak z Hybrid Europe.

Do tego z badania wynika, że 18,6% ankietowanych negatywnie ocenia wojnę cenową, bo często komunikaty reklamowe mijają się z prawdą. Jak wyjaśnia Adam Iwiński, różnice w strategiach promocyjnych, selektywne obniżki oraz dynamiczne zmiany cen sprawiają, że komunikaty marketingowe nie do końca odzwierciedlają codzienne zakupy Polaków. W efekcie wojna cenowa może skłaniać konsumentów do samodzielnego poszukiwania najlepszych okazji, niezależnie od przekazów reklamowych sieci.

– W praktyce klienci porównują ceny na podstawie własnych doświadczeń zakupowych i mogą nie zawsze dostrzegać obiecywane korzyści. Ale jeśli oferta rzeczywiście nie jest zgodna ze stanem faktycznym, to wojna może oznaczać uszczerbek na wizerunku dyskontów – stwierdza Michał Rosiak. Z kolei 14,5% przeciwników wojny cenowej zaznacza, że konsument po prostu niewiele na niej zyskuje.

– Może to wynikać z narodowego sceptycyzmu Polaków. Choć część osób nie zauważa dużych zmian w swoim koszyku zakupowym, to jednak silna konkurencja pomiędzy sieciami sprawia, że ceny wielu podstawowych produktów pozostają na niższym poziomie. W rezultacie rywalizacja cenowa jest pozytywnym zjawiskiem dla konsumentów, oczywiście jeśli oferowane obniżki są rzeczywiście odczuwalne i dostępne dla szerokiej grupy klientów – podsumowuje Adam Iwiński z Hybrid Europe.

Źródło: MondayNews

Dopasuj dla mnie

Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.

Wybraliśmy dla Ciebie

Wiadomości z miasta Cicha zmiana w MDK. Nowy zastępca dyrektora
Cicha zmiana w MDK. Nowy zastępca dyrektora
21.11.2025 · 10502 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Co czeka mieszkańców Ostrowi Mazowieckiej w przyszłym roku? Ogromne inwestycje i rosnący …
Co czeka mieszkańców Ostrowi Mazowieckiej w przyszłym roku? Ogromne inwestycje i rosnący …
29.11.2025 · 9405 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Aktualizacja: Do ratusza wpłynął wniosek o wygaszenie mandatów trojga radnych. Czy to ozn…
Aktualizacja: Do ratusza wpłynął wniosek o wygaszenie mandatów trojga radnych. Czy to ozn…
24.11.2025 · 7682 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Mocne słowa Wierzejskiego o kolejnej interpelacji Pecury: "klasyczne, pokazowe bicie pian…
Mocne słowa Wierzejskiego o kolejnej interpelacji Pecury: "klasyczne, pokazowe bicie pian…
26.11.2025 · 6512 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Wiceprzewodnicząca Rady Miasta chce psiego parku nad stawem miejskim w Ostrowi Mazowiecki…
Wiceprzewodnicząca Rady Miasta chce psiego parku nad stawem miejskim w Ostrowi Mazowiecki…
23.11.2025 · 5658 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Trzeba naprawić znak drogowy, tabliczkę z nazwą ulicy oraz barierki na skrzyżowaniu ul. J…
Trzeba naprawić znak drogowy, tabliczkę z nazwą ulicy oraz barierki na skrzyżowaniu ul. J…
27.11.2025 · 5346 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Burmistrz Betlejewski uspokaja w sprawie budowy nowego osiedla przy ul. Olszynowej
Burmistrz Betlejewski uspokaja w sprawie budowy nowego osiedla przy ul. Olszynowej
02.12.2025 · 4704 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Powiat pozazdrościł ratuszowi! W projekcie budżetu służbowe auto za 170 tys. zł
Powiat pozazdrościł ratuszowi! W projekcie budżetu służbowe auto za 170 tys. zł
22.11.2025 · 4256 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Pęknięta latarnia przy Podstoczysko. Radny alarmuje
Pęknięta latarnia przy Podstoczysko. Radny alarmuje
22.11.2025 · 4000 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Rasistowski atak na 11-latka w Ostrowi. 30-letni sprawca usłyszał zarzuty
Rasistowski atak na 11-latka w Ostrowi. 30-letni sprawca usłyszał zarzuty
24.11.2025 · 3124 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Konkurs "Talent Show” w Ostrowi Mazowieckiej  - wyniki
Konkurs "Talent Show” w Ostrowi Mazowieckiej  - wyniki
26.11.2025 · 2780 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Jarosław Polak dalej pokieruje Bursą Szkolną w Ostrowi Mazowieckiej
Jarosław Polak dalej pokieruje Bursą Szkolną w Ostrowi Mazowieckiej
03.12.2025 · 2654 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Świąteczne drzewko za surowce - zapraszamy na wielką akcję ekologiczną!
Świąteczne drzewko za surowce - zapraszamy na wielką akcję ekologiczną!
01.12.2025 · 2459 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Remont na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Podstoczysko w Ostrowi zakończy się później n…
Remont na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Podstoczysko w Ostrowi zakończy się później n…
28.11.2025 · 2425 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Temat nasycalni wraca jak bumerang. Miasto podjęło konkretne działania
Temat nasycalni wraca jak bumerang. Miasto podjęło konkretne działania
24.11.2025 · 2183 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Ostrów Mazowiecka przykryła się białą kołderką
Ostrów Mazowiecka przykryła się białą kołderką
24.11.2025 · 1595 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Koniec utrudnień na skrzyżowaniu Broniewskiego i Podstoczysko. Nowa nawierzchnia już goto…
Koniec utrudnień na skrzyżowaniu Broniewskiego i Podstoczysko. Nowa nawierzchnia już goto…
04.12.2025 · 1543 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Ulicą Brokowską spacerował... lis
Ulicą Brokowską spacerował... lis
28.11.2025 · 1468 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta "Ostrowskie Forum Organizacji Pozarządowych" odbędzie się 26 listopada
"Ostrowskie Forum Organizacji Pozarządowych" odbędzie się 26 listopada
25.11.2025 · 1465 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Miejska Biblioteka Publiczna w Ostrowi Mazowieckiej z wyróżnieniem!
Miejska Biblioteka Publiczna w Ostrowi Mazowieckiej z wyróżnieniem!
26.11.2025 · 1420 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta O stan miejskich inwestycji, o restaurację McDonald's, o ulubioną drużynę... - młodzież p…
O stan miejskich inwestycji, o restaurację McDonald's, o ulubioną drużynę... - młodzież p…
28.11.2025 · 1322 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Młodzież z pytaniami do burmistrza. Spotkanie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym (zdjęcia)
Młodzież z pytaniami do burmistrza. Spotkanie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym (zdjęcia)
01.12.2025 · 1278 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Zostań wolontariuszem WOŚP w Ostrowi. Trwa rekrutacja
Zostań wolontariuszem WOŚP w Ostrowi. Trwa rekrutacja
22.11.2025 · 1267 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Pluszowe misie i moc uśmiechu. Wolontariusze przynieśli świąteczną radość do szpitala w O…
Pluszowe misie i moc uśmiechu. Wolontariusze przynieśli świąteczną radość do szpitala w O…
02.12.2025 · 1235 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Lis z ulicy Brokowskiej wrócił do lasu! Pomogła straż miejska i fundacja
Lis z ulicy Brokowskiej wrócił do lasu! Pomogła straż miejska i fundacja
04.12.2025 · 1158 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta W Ostrowi Mazowieckiej rozmawiano o bohaterach!
W Ostrowi Mazowieckiej rozmawiano o bohaterach!
30.11.2025 · 1103 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Już jutro uroczyste odpalenie światełek na miejskiej choince!
Już jutro uroczyste odpalenie światełek na miejskiej choince!
05.12.2025 · 1056 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Urząd Miasta zaprasza do udziału w akcji poboru krwi
Urząd Miasta zaprasza do udziału w akcji poboru krwi
24.11.2025 · 840 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Świąteczna gorączka zakupów. Trzy najbliższe niedziele będą handlowe
Świąteczna gorączka zakupów. Trzy najbliższe niedziele będą handlowe
04.12.2025 · 795 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu W pożarze pod Ostrowią Mazowiecką zginęła znana na Podlasiu bizneswoman i jej wnuk
W pożarze pod Ostrowią Mazowiecką zginęła znana na Podlasiu bizneswoman i jej wnuk
25.11.2025 · 16558 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Filmik z podostrowskiej wsi robi furorę w sieci. "To tylko Jabłczyńska jadąca traktorem z…
Filmik z podostrowskiej wsi robi furorę w sieci. "To tylko Jabłczyńska jadąca traktorem z…
10.11.2025 · 15469 osób przeczytało ten artykuł
Policja Tragedia na ulicy Kolejowej. Cofający autokar śmiertelnie potrącił pieszego (aktualizacja)
Tragedia na ulicy Kolejowej. Cofający autokar śmiertelnie potrącił pieszego (aktualizacja)
10.11.2025 · 13599 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Joanna Jabłczyńska w szpitalu. Mieszkanka podostrowskiej wsi dziękuje lekarzom i apeluje:…
Joanna Jabłczyńska w szpitalu. Mieszkanka podostrowskiej wsi dziękuje lekarzom i apeluje:…
30.11.2025 · 12681 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Starosta z podwyżką do maksimum
Starosta z podwyżką do maksimum
20.11.2025 · 9275 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Na S8 pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Kamery już są, kierowcy czekają na uruchomie…
Na S8 pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Kamery już są, kierowcy czekają na uruchomie…
04.12.2025 · 7853 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Radna Zawłocka nie odpuszcza w sprawie aptek! Starosta Bauer: "Dlaczego apteki nie są czy…
Radna Zawłocka nie odpuszcza w sprawie aptek! Starosta Bauer: "Dlaczego apteki nie są czy…
01.12.2025 · 7229 osób przeczytało ten artykuł

Bądź pierwszy! Dodaj komentarz

Twoja opinia pomaga być na bieżąco

Brak komentarzy

Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.

0 / 1200 Wskazówka: zaznacz fragment artykułu i kliknij „Zacytuj”

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.

Reklama



Komentarze 0
Opcje

Dostosuj preferencje treści (zapis lokalny w przeglądarce):

Dołącz