Blisko 335 mln zł brutto będzie kosztować rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Ia - Wyszków - węzeł "Poręba". Trzynastokilometrowy odcinek wraz z infrastrukturą mostową oraz urządzeniami towarzyszącymi zrealizuje Skanska dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak BIM, modele 3D, skaning laserowy czy dron.
W czwartek 28 stycznia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad O/Białystok podpisała umowę z firmą Skanska na realizację inwestycji.
Inwestycja w liczbach
S8 to droga klasy S, gdzie zaprojektowana prędkość to 100 km/h, a nośność 115 kN/oś. Nowy odcinek będzie posiadał dwie jezdnie o szerokości 10,5 m każdy, pas dzielący o szerokości 10 m oraz pobocza nieutwardzone o szerokości 1,25 m każde. Jezdnie będą posiadać po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym.
Do wykonania nawierzchni Skanska zużyje 75 298 m sześc. betonu cementowego. Roboty mostowe pochłoną 4 095 000 kg stali zbrojeniowej, 34 000 m sześc. betonu. Wzdłuż drogi firma wykona 3 560 m kw. ekranów akustycznych.
- W ramach robót drogowych wykonamy blisko 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, drogi dojazdowe, trzy węzły drogowe: "Trzcianka", "Knurowiec", "Poręba" wraz z drogami dojazdowymi, poprzecznymi, skrzyżowania, dwa punkty kontroli pojazdów, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, system odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego oraz przepusty drogowe, także te pełniące funkcje przejść dla zwierząt - wymienia Wojciech Chojecki, kierownik budowy. - Ponadto rozbudujemy drogi i przebudujemy ciągi komunikacyjne krzyżujące się z nową inwestycją. Zakres prac obejmie też rekultywację terenu w miejscu rozbiórek istniejących dróg - dodaje.
W trosce o zwierzęta i przyrodę
Poza budową drogi Skanska wykona również prace mostowe i konstrukcje inżynierskie. Trasa S8 na tym odcinku będzie posiadała łącznie 16 wiaduktów i mostów, 38 przejść dla zwierząt oraz 13 przepustów.
- Troska o życie jest jedną z naszych wartości. Promujemy przyjazne środowisku rozwiązania, a takimi z pewnością są zaprojektowane przez Inwestora przejścia dla zwierząt - mówi Zbigniew Hamerlink, dyrektor zespołu projektów. - Realizacja projektów w zgodzie ze środowiskiem to odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń - komentuje.
- Ponad to, w związku z koniecznością wycięcia drzew na potrzeby realizacji powierzonego nam zadania, wykonamy szereg nasadzeń kompensacyjnych - wyjaśnia dyrektor zespołu projektów. - Będzie to zieleń przydrożna, osłonowo-izolacyjna, przy przejściach dla zwierząt, ozdobna i funkcjonalna, a także dogęszczająca las - wymienia.
Budowa będzie prowadzona w sąsiedztwie terenów leśnych Puszczy Białej - Natura 2000.
Organizacja prac
Prace zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy etap robót to wybudowanie nowej jezdni drogi ekspresowej po stronie prawej - od węzła "Trzcianka" do końca odcinka Ia - wraz z drogami dojazdowymi oraz obiektami inżynierskimi.
- W tym etapie ruch pojazdów odbywał się będzie po istniejącej drodze krajowej - zapowiada Piotr Stępień, kierownik projektu. - W pierwszym etapie wybudujemy też drogę dojazdową od początku odcinka do węzła "Trzcianka" wraz z obiektami inżynierskimi.
Drugi etap polegał będzie na wybudowaniu dwóch jezdni drogi ekspresowej od początku odcinka do węzła "Trzcianka".
- Na tym etapie prac ruch pojazdów zostanie skierowany na nowo wybudowaną drogę dojazdową - wyjaśnia kierownik projektu.
Następnie rozebrana zostanie istniejąca konstrukcja jezdni drogi krajowej i wybudowana jezdnia lewa drogi ekspresowej od węzła "Trzcianka" do końca odcinka wraz obiektami inżynierskimi.
- W trakcie budowy tego odcinka ruch samochodów będzie się odbywał po nowej prawej jezdni drogi ekspresowej - kontynuuje kierownik projektu.
BIM, modele 3D, skaning laserowy, dron Podczas realizacji projektu Skanska skorzysta z nowoczesnych technologii dostępnych dla budownictwa.
- Zastosujemy systemy sterowania maszyn 3D wyposażonych w modele numeryczne realizowanego projektu (to model trójwymiarowy, umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X, Y, Z) - mówi Piotr Stępień. - Na pełną kompatybilność pracy z modelami 3D i maszynami 3D pozwoli nam zastosowanie najnowszych instrumentów geodezyjnych - do obmiarów robót ziemnych w celu sporządzania cyklicznych bilansów robót wykorzystamy drona, natomiast skaning laserowy (również mobilny) posłuży do cząstkowych oraz końcowej inwentaryzacji elementów budowy - wyjaśnia kierownik projektu. - Do mobilnej pracy z dokumentami posłużą nam tablety IPAD z zainstalowanym programem PLANGRID - dodaje.
Wykorzystanie technologii BIM ma efektywny wpływ na wykorzystanie zasobów w ramach projektu, zapewnia lepsze przygotowanie oraz koordynację prac w trakcie realizacji inwestycji.
Betonowa nawierzchnia S8 i technologia "washbeton"
Konstrukcja drogi ekspresowej S8 zostanie wykonana w technologii nawierzchni sztywnej wykonanej z betonu cementowego z wykończeniem w technologii tzw. "washbeton".
Tego typu rozwiązanie dobrze się sprawdza na nawierzchniach dróg szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe i jest coraz szerzej stosowane.
- Dobrze wykonane nawierzchnie z betonu cementowego są bardziej trwałe od nawierzchni z mieszanek bitumicznych. Pozwalają na lepsze rozłożenie obciążenia poruszających się po nich pojazdów, są trwalsze w porównaniu z nawierzchniami asfaltowymi i tańsze w utrzymaniu i eksploatacji - komentuje Wojciech Chojecki, ze Skanska. - Ponadto nawierzchnie z betonu cementowego wykończone w technologii "washbeton" to tzw. "ciche nawierzchnie". Poruszające się po nich pojazdy generują niższy poziom hałasu wytwarzany przez koła - podkreśla kierownik budowy.
Jednym z najważniejszych elementów budowy drogi o nawierzchni betonowej jest sprawna i szybka produkcja oraz jego dostawa w miejsce wbudowania. W tym celu w pobliżu placu budowy Skanska ustawi dwie wytwórnie betonu, które będą produkować beton cementowy wyłącznie na potrzeby budowy. Do transportu betonu będzie zaangażowanych kilkadziesiąt jednostek transportowych - specjalistyczne betonowozy tzw. betoniarki oraz samochody ciężarowe.
Komfort i bezpieczeństwo podróżowania
- Korzyści z realizacji inwestycji będą znaczące. Kierowcy zyskają nowy odcinek drogi, co z pewnością poprawi jakość podróżowania. Bezpieczną komunikację na tym odcinku zapewnią natomiast chodniki dla pieszych, bariery ochronne, elementy oznakowania pionowego i poziomego, ogrodzenie drogi oraz oświetlenie drogowe - komentuje Wojciech Chojecki.
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Wybraliśmy dla Ciebie
Mieszkańcy komentują
1 wpis · Dołącz do rozmowy
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.

No i obwodnica Marek a w wcześniej zakończą kolejarze
od Wołomina do Warszawy i będzie jak u ludzi.
Natomiast dalszy etap kolei, Sadowne-Białystok
źle zapowiada.Jak czytam najpierw objazdy
przez Ostrołękę Łapy i Hajnówka Białystok.