Opublikowano . Mazowieckie | Aktualności | Pozostałe wiadomości


Koleje Mazowieckie gotowe na rozwój! Nowe składy również dla Małkini Górnej i Ostrowi Mazowieckiej

Samorząd województwa mazowieckiego przekazał świetną wiadomość dla pasażerów Kolei Mazowieckich. Spółka pozyska nowe dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, w tym pojazdy elektryczno-akumulatorowe. Na ten cel w budżecie województwa zarezerwowano blisko 740 mln złotych!

2023/04/nowe-pociagi-dla-pasazerow-kolei-mazowieckich-fot-urzad-marszalkowski-wojewodztwa-mazowieckiego-jpg_64355ab301ab7 Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

W ciągu najbliższych czterech lat spółka Kolei Mazowieckich, której właścicielem jest samorząd województwa mazowieckiego, pozyska 22 nowe dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, w tym 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych wraz ze szkoleniem personelu i serwisem. Na ten cel z budżetu województwa przeznaczono blisko 740 mln złotych. Dodatkowo spółka modernizuje składy i rozwija elektroniczne systemy sprzedaży biletów. Dzięki tym działaniom Koleje Mazowieckie są na drugim miejscu w rankingu przewoźników kolejowych. Nowe składy pojadą również do Małkini Górnej i Ostrowi Mazowieckiej.

Obecnie spółka posiada 320 pojazdów, z czego ponad połowa to pojazdy zmodernizowane w różnym zakresie. A to nie koniec inwestycji taborowych. Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, ten zakup wzmocni flotę Kolei Mazowieckich. - Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Dwuczłonowe ezt będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska.

Jak zauważa wicemarszałek Wiesław Raboszuk spółka Koleje Mazowieckie od lat modernizuje swoje składy i kupuje nowe, dodatkowe pojazdy. - Pomagają w tym zarówno środki z budżetu województwa, jak i z Unii Europejskiej. Za chwilę ruszy przetarg na 28 nowych pojazdów. To kolejne duże zamówienie w ciągu ostatnich kilku lat. Nowe składy pojawią się na tzw. liniach radomskich oraz będą obsługiwać połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej+, czyli Sokołów Podlaski - Siedlce, Małkinia - Ostrów Mazowiecka, Kozienice - Dobieszyn.

- W 2005 roku, z chwilą rozpoczęcia działalności przewozowej, Koleje Mazowieckie dysponowały 184 sztukami wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, które były dzierżawione, w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, od "PKP Przewozy Regionalne" sp. z o.o. -  mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich. - Przez ten czas sukcesywnie inwestowaliśmy zarówno w modernizację starszych pojazdów, jak i w zakup tych nowoczesnych. Było to możliwe dzięki środkom z Unii Europejskiej, a także wsparciu finansowemu z budżetu województwa mazowieckiego. Obecnie jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Cieszę się, że już w niedalekiej perspektywie na mazowieckie tory wyjadą kolejne nowoczesne pociągi.

Koleje Mazowieckie kupią 22 nowe pociągi, co pozwoli na zwiększenie liczby przewożonych pasażerów i poprawę jakości usług. Taką decyzję podjęli radni województwa mazowieckiego. 16 składów dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 elektryczno-akumulatorowych pojazdów zasili park taborowy spółki. Ponadto w ramach umowy pociągi będą serwisowane. Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą posiadać wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym i interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. W ezt znajdą się też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.

Potrzeby taborowe są duże. Jak zauważa przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska, niezmiernie ważne jest to, żeby transport kolejowy na Mazowszu był bezpieczny i komfortowy dla pasażerów. - Informacja o 740 mln złotych na nowe pociągi Kolei Mazowieckich bardzo cieszy. Potrzeby taborowe są duże, ale samorząd województwa stara się je systematycznie zaspokajać.

Samorząd województwa mazowieckiego nie wyklucza ubiegania się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Jest to bardzo ważne, ponieważ pozwoli na jeszcze lepsze wykorzystanie dostępnych środków i przyspieszenie modernizacji infrastruktury kolejowej.

Warto dodać, że obecnie jest realizowana największa umowa na zakup pociągów dla Kolei Mazowieckich. Już ponad 80 proc. rekordowej umowy, zawartej przez Koleje Mazowieckie z firmą Stadler Polska w 2018 roku, zostało zrealizowane. W ostatnim czasie park taborowy spółki powiększył się o trzy nowoczesne pojazdy typu FLIRT3. Tym samym przewoźnik ma już 50 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER160. Umowa ramowa dotyczy zakupu 61 pojazdów typu ER160 FLIRT3, a jej wartość to ponad 2 mld złotych. Już w drugiej połowie roku spółka będzie posiadać wszystkie zamówione pojazdy.

W minionym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 roku. To dowód na rosnące zapotrzebowanie na transport kolejowy w Polsce. Dlatego też inwestycje w infrastrukturę i park taborowy są bardzo ważne, aby zaspokoić potrzeby pasażerów.

- Liczba osób wybierających Koleje Mazowieckie stanowi ponad 17 proc. z 342.2 mln pasażerów podróżujących transportem kolejowym w 2022 roku. Ten wynik pozwolił przewoźnikowi zająć drugie miejsce pod względem udziałów w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych - podkreśla członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda. - Za nami rok, w którym wiele osób wróciło do codziennych dojazdów po dłuższym czasie zdalnej pracy i nauki, bardzo się cieszę, że również do podróży Kolejami Mazowieckimi. Obecne wyniki przewozowe są najlepszym dowodem na to, że rozwój spółki przynosi wymierne efekty. Od wielu lat dążymy do tego, by zagwarantować naszym podróżnym jak najwyższą jakość usług przewozowych. Sukcesywnie modernizujemy tabor i inwestujemy w nowoczesne pojazdy.

W sierpniu 2022 roku została udostępniona podróżnym przez Koleje Mazowieckie własna aplikacja mobilna, za pomocą której podróżni mogą nabywać niemal wszystkie bilety z oferty spółki. Za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika i aplikacji w drugim półroczu 2022 roku zostało sprzedanych ponad 1.5 mln biletów, natomiast w styczniu i lutym 2023 roku - ponad 450 tys. biletów, co stanowiło odpowiednio: ponad 19 proc. wszystkich sprzedanych biletów w drugim półroczu ubiegłego roku i przeszło 22 proc. wszystkich biletów sprzedanych w styczniu i lutym 2023 roku. Aplikacja została pobrana ze sklepów ponad 56 tysięcy razy. Za pomocą aplikacji można zakupić zarówno jednorazowe, jak i okresowe bilety - ze sprzedaży w aplikacji mobilnej zostały wyłączone jedynie bilet abonamentowy, dostępny sezonowo w sprzedaży bilet turysty oraz bilet grupowy.

Wprowadzenie aplikacji mobilnej to kolejny krok w rozwoju elektronicznych systemów sprzedaży biletów. To ułatwiło podróżowanie pasażerom, którzy teraz mogą kupić bilety w każdej chwili i z dowolnego miejsca, bez potrzeby stania w kolejce na dworcu.

Wasze opinie

Anna   08:28, 13.04.2023

Typowe dla tej władzy - wywalenie milionów zł w błoto. W małych miejscowościach przydałaby się dobra komunikacja autobusowa, kolej niczego nie załatwi. Nie dojadę koleją do centrum małych miast tylko na ich obrzeże, więc po co mi taką komunikacja?

Dodaj komentarz



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.

Reklama