Tak powstaje megawęzeł Podborze. Ma być wkrótce przejezdny. To na nim S61 połączy się z S8 Białystok-Warszawa-Białystok
Droga ekspresowa S8 już niebawem będzie krzyżować się i przebiegać pod drogą ekspresową S61. Węzeł zapewni relacje Warszawa - Białystok - Łomża. Skrzyżowanie drogi ekspresowej S8 z drogą ekspresową S61 powstaje w formie węzła typu WA "koniczyna", z elementami łącznic bezpośrednich. Miejsce styku dwóch ekspresowej i budowa przedostatniego odcinka Via Baltiki od Podborza do Śniadowa wchodzi w decydującą fazę. Trochę dłużej potrwa przebudowa 3-kilometrowego odcinka S8.
Fot. Kurier Poranny
W ramach budowy S61 od węzła Podborze (z węzłem) do węzła Śniadowo (bez węzła) powstają jeszcze:
- dwujezdniowa droga ekspresowa s61 o długości 19,463 km (szerokość pasa 3,5 m, 2,5-metrowe pasy awaryjne, jezdnie oddzielone 5 m pasem zieleni) o nawierzchni podatnej lub sztywnej oraz 3,008 km drogi ekspresowej S8 2x3x3,5,
- węzeł Komorowo:
- droga wojewódzka nr 627 krzyżująca się z drogą ekspresową S61 w km 6+048,15 i przebiegająca nad drogą ekspresową S61. Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 627 z drogą ekspresową należy wykonać w postaci węzła typu WB "trąbka",
- obiekty inżynierskie: 4 mosty/przejścia dla zwierząt, 22 wiadukty, oraz 6 przejść dla małych zwierząt i płazów,
- infrastruktura ochrony środowiska, w tym: ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, ogrodzenie całej drogi ekspresowej.
Zaawansowanie prac na koniec sierpnia 2023 roku wynosiło:
- roboty drogowe - 80,21 proc.
- roboty mostowe - 88,03 proc.
- roboty branżowe - 74,48 proc
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami inwestora odcinek Śniadowo-Podborze powinien być udostępniony w październiku. Do grudnia 2023 roku ma się zakończyć przebudowa S8.
Koszt inwestycji wynosi 966,4 mln zł, a dofinansowanie unijne to 331,5 mln zł. Po ukończeniu odcinka Podborze-Śniadowo do zakończenie pozostanie już tylko ostatni fragment Via Batiki, czyli obwodnica Łomży: od węzła Łomża Zachód- do węzła Kolno. Zaawansowanie prac wynosi 42 proc.
- Odcinek ma być przejezdny po jednej nitce w poł. 2024, po dwóch jezdniach w poł. 2025 - informuje białostocki oddział GDDKiA.