Opublikowano . Kraj i świat | Aktualności | Wiadomości z kraju i ze świata


Czy powinniśmy eliminować tłuszcze z diety?

Ograniczenie tłuszczów w diecie bardzo często dotyczy osób, które pragną zredukować masę ciała.

2022/01/redukacja-tluszcze-kopia-jpg_61e668a9ef975

Jednak jak pozostałe składniki diety, określona ilość tłuszczu jest potrzebna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co to są zdrowe tłuszcze? Jaki rodzaj kwasów tłuszczowych należy całkowicie wykluczyć z diety?

Tłuszcze - co to takiego?

 Tłuszcze, inaczej lipidy są składnikiem wszystkich organizmów żywych. Jest to obok białka i węglowodanów jeden z makroskładników, które powinny być dostarczone wraz z dietą. Ze względu na większą kaloryczność (1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal, podczas gdy 1 g białka i węglowodanów zaledwie 4 kcal) tłuszcze od dawna utożsamiane są z otyłością. 

Należy podkreślić, że tłuszcze są nie tylko źródłem energii. W organizmie człowieka wykorzystywane są m.in. do budowy podstawowych struktur każdej komórki tj. błon komórkowych, a także mózgu i układu nerwowego. W trakcie formowania mózgu i układu nerwowego (w życiu płodowym i dzieciństwie) tłuszcze są równie istotne dla prawidłowego rozwoju, jak białka. Poza tym, tłuszcze, zwłaszcza zwierzęce oraz oliwa z oliwek, są dobrym źródłem antyoksydantów lipofilnych (witaminy A, D, E, K, koenzym Q10, skwalen, fosfolipidy), których niedobory w diecie zwiększają prawdopodobieństwo zaburzeń metabolicznych, schorzeń neurologicznych i nowotworów. 

W przeciwieństwie do cukrów prostych i węglowodanów tłuszcze zmniejszają apetyt. Obecne w nich trójglicerydy trawione są (głównie w jelicie) z wytworzeniem wolnych kwasów tłuszczowych. Następnie w wątrobie wytwarzane są ciała ketonowe, które są wydzielane do krwi. Stężenie ciał ketonowych we krwi identyfikowane jest przez ośrodkowy układ nerwowy jako jeden z sygnałów sytości.

2022/01/tluszcze-w-diecie-kopia-jpg_61e6693a0b18d

Czy tłuszcze są odpowiedzialne za powstawanie otyłości?  

Niezaprzeczalnym faktem jest, że tłuszcze są najbardziej kalorycznym składnikiem diety. Jednak badania wskazują, że ograniczenie spożycia tłuszczów i zastąpienie ich węglowodanami nie zmniejsza ryzyka otyłości. Popularne w diecie odchudzającej produkty typu light zawierają szereg sztucznych substancji zagęszczających, które mogą negatywnie wpływać na organizm. Żywność ekologicznego pochodzenia, jaką znajdziemy np. w sklepie dietetycznym Foods by Ann to żywność bezpieczna, o wysokiej zawartości składników odżywczych.

Należy podkreślić, że to głównie dieta, która obfituje w węglowodany proste prowadzi do hiperinsulinemii oraz zespołu metabolicznego, dlatego stanowi większe zagrożenie otyłością niż dieta wysokotłuszczowa. Tym bardziej że obecne w diecie tłuszcze zmniejszają apetyt i zapewniają uczucie sytości, co zmniejsza chęć na podjadanie pomiędzy posiłkami.

Spożywane w nadmiarze węglowodany (rozkładane do cukrów prostych) prowadzą do reaktywnej hipoglikemii, a w konsekwencji do gwałtownych i niekontrolowanych napadów głodu, insulinooporności i zespołu metabolicznego. Skutkuje to nie tylko otyłością, ale także cukrzycą typu 2, co potwierdzają liczne opracowania epidemiologiczne.

Izomery trans - tłuszcze, które należy eliminować z diety

Jedyne tłuszcze, które prowadzą do insulinooporności oraz zespołu metabolicznego to izomery trans. Ich źródłem w diecie człowieka są margaryny i żywność wysoko przetworzona tzw. wygodna.

Gdzie są tłuszcze trans?

  • w produktach wytwarzanych metodą uwodornienia -  margarynach twardych, zawartość sztucznych izomerów trans jest największa (do 35%), w margarynach miękkich to około 20%;
  • w tłuszczach cukierniczych znajduje się nawet 70% sztucznych izomerów trans;  
  • żywności wygodnej, w której produkcji wykorzystywane są najtańsze margaryny, zawartość izomerów trans wynosi od 5 do 50% tłuszczu całkowitego;
  • potrawy smażone w głębokim tłuszczu roślinnym. 

Dlaczego tłuszcze trans są niebezpieczne dla organizmu? Sztuczne izomery trans, po wbudowaniu w struktury fosfolipidów błon komórkowych, powodują zmniejszenie ich płynności i elastyczności, co prowadzi do zaburzeń metabolizmu. Poprzez wpływ na metabolizm adipocytów (komórek tłuszczowych) sztuczne izomery trans powodują więcej zaburzeń zdrowotnych, niż spożycie tłuszczów nasyconych. 

Przyczyną tego jest osłabiona przez izomery trans wrażliwość komórek na insulinę, co wpływa na szybki przyrost masy ciała.

Co to są zdrowe tłuszcze?

Zdrowe tłuszcze to przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe pochodzące z tłustych ryb i ssaków morskich oraz olejów roślinnych takich jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany i inne. 

W procesach metabolicznych komórek oraz narządów istotną rolę  odgrywają fosfolipidy (obecne w tłuszczach rybnych, żółtku jaj oraz w otoczkach kuleczki tłuszczowej tłuszczu mlekowego). Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, tj. kwas linolowy n-6 i α-linolenowy n-3, obecne w fosfolipidach w optymalnych dla zdrowia proporcjach, zapewniają płynność i przepuszczalność błon komórkowych. Ułatwiają tym samym transport składników odżywczych i metabolitów, wpływają na poprawę wydolności organizmu. Działając neuroprotekcyjnie łagodzą stresy, które bardzo często skutkują zaburzeniami łaknienia i prowadzą do otyłości. Tłuszcz mlekowy, podobnie jak tłuszcz żółtka jaj i tłuszcze rybne, mimo wysokiej kaloryczności, nie tylko nie stanowi zagrożenia otyłością, ale zapobiega jej dzięki obecności wielu bioaktywnych składników i działaniu przeciwzapalnym.

Artykuł sponsorowany


Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.