Opublikowano . Ostrów Mazowiecka | Aktualności | Pozostałe wiadomości


Przyszły rok może zmienić układ sił w retail mediach

Polski segment retail mediów jest w okresie rozwoju, w którym rynek Stanów Zjednoczonych był dwa lata temu, a rynek Europy Zachodniej – rok temu. W ub.r. urósł o ok. 30% rdr. Niektórzy eksperci szacują, że tegoroczny wzrost osiągnie 20-30%, a jego udział w całym torcie reklamowym będzie rosnąć stopniowo, wraz z przesuwaniem budżetów z innych kanałów. W przyszłym roku retailerzy zaczną mocniej inwestować w in-store, a prawdziwy skok nastąpi w 2027 roku. Część znawców tematu uważa, że w 2026 roku główną zmianą będzie pojawienie się nowych graczy na rynku, większa dywersyfikacja powierzchni oraz rozwój bardziej zaawansowanych modeli zakupu. Teraz jest jeszcze moment, w którym kształtują się standardy – od sposobu integracji danych, przez ofertę produktową, po modele pomiaru. Potrzebna jest też edukacja marek i domów mediowych, by retail media były traktowane jako stały, strategiczny element mixu mediowego.

Jak stwierdza Łukasz Bańkowski, Sales Director, Enterprise, CEE w Adform, w porównaniu do USA i Europy Zachodniej polski rynek retail mediów dopiero się rozwija. Natomiast w Europie Środkowej jest w gronie liderów dzięki propozycji Allegro i lokalnym inicjatywom, takim jak Żabka Ads.

– Znajdujemy się w okresie rozwoju, w którym rynek Stanów Zjednoczonych był dwa lata temu, a rynek Europy Zachodniej – rok temu. Podobieństwo oparte jest na dominacji jednego gracza – Amazon vs Allegro. Główne różnice to zaawansowanie techniczne proponowanych rozwiązań oraz różnorodność dostępnych powierzchni i danych. Przykładem są dopiero rozwijające się w Polsce możliwości prowadzenia kampanii retail media offsite – dodaje Łukasz Bańkowski.

Natomiast Maciej Tygielski, wieloletni ekspert rynku retailowego w Polsce, CEO MyShopTV, podkreśla, że liderem skali pozostają oczywiście Stany Zjednoczone, ale Europa w szybkim tempie nadrabia dystans z niższej bazy. Kluczowa różnica polega na tym, że na Starym Kontynencie dopiero pod koniec 2024 roku sfinalizowano wspólne standardy dla in-store oraz uzupełniono ramy pomiarowe dla całej kategorii retail media, co otworzyło drogę do szerszych budżetów. Zainteresowanie in-store w UE jest wysokie, choć dotychczas inwestycje były umiarkowane. Rynek czekał na pewność metodologiczną i porównywalność danych.

– W ub.r. polski segment retail mediów urósł rdr. o ok. 30%, napędzany głównie kanałami cyfrowymi. W tym roku zakładam wzrost o kolejne 20-30%, ponieważ część rynku wciąż porządkuje standardy operacyjne i metody pomiaru. Nie wynika to z napływu nowych pieniędzy, lecz głównie z przesunięć z performance marketingu, social mediów, części telewizji i programmaticu, a także z budżetów trade’owych i brandowych. Z tego powodu udział retail mediów w całym torcie reklamowym będzie rósł stopniowo, a nie skokowo – dodaje Maciej Tygielski.

Z kolei Magda Mussmann, Dyrektor Offline Retail Media  w Dentsu Polska, zauważa, że rynek retail media offline w Polsce jest jeszcze bardzo rozdrobniony. Mamy dziesiątki sieci sklepów w wielu różnych kategoriach. Retailerzy zazwyczaj sami tworzą i sprzedają formaty reklamowe – głównie producentom oferowanych produktów, wykorzystując budżety wsparcia sprzedaży. Naturalnym kierunkiem rozwoju jest wypromowanie tego kanału komunikacji wśród reklamodawców, których produkty nie są obecne na półkach. W przyszłym roku coraz częściej będziemy widzieć np. reklamy seriali, usług finansowych czy ofert wakacyjnych wyjazdów, dla których retail media będą atrakcyjnym punktem styku z konsumentem, wykorzystując kontekst danego miejsca oraz precyzyjne targetowanie reklam.

– Na polskim rynku retail mediów wyrasta szeroka oferta sieci handlowych – od Allegro, przez Żabkę i Carrefoura, po Biedronkę, Lidla czy Rossmanna. Każdy z graczy inwestuje zarówno w kanały online, jak i w rozwiązania in-store, takie jak ekrany cyfrowe czy półki elektroniczne. Własne dane retailerów pozwalają na coraz bardziej precyzyjne targetowanie oraz prowadzenie kampanii z możliwością atrybucji sprzedaży. To moment, w którym kształtują się standardy – od sposobu integracji danych, przez ofertę produktową, po modele pomiaru – komentuje Ewa Sadowska, Head of Product and Commercial Strategy w Bauer Media Outdoor.

Ekspertka z Dentsu Polska prognozuje, że w przyszłym roku główną zmianą będzie przekazywanie przez sieci sklepów detalicznych sprzedaży działań reklamowych wyspecjalizowanym w tym pośrednikom, grupującym oferty różnych retailerów, większa dywersyfikacja powierzchni (poza reklamami statycznymi także video w tym digital out of home i audio) oraz rozwój bardziej zaawansowanych modeli zakupu, opartych na precyzyjnym targetowaniu i danych sprzedażowych. Po początkowym zachłyśnięciu się trendem, reklamodawcy będą bardziej pieczołowicie przyglądać się pomiarowi i zwrotowi z inwestycji w retail media.

– Zwiększenie roli nośników in-store wymaga jeszcze pełnego uwiarygodnienia pomiaru i dowodów na przyrost sprzedaży. W 2026 roku można spodziewać się bardziej procesowej współpracy w modelu test-learn-scale, z jasno zdefiniowanymi, wspólnymi KPI, obejmującymi on-site, off-site i in-store. To będzie moment, w którym in-store zacznie przyciągać większe pakiety budżetów. Natomiast
prawdziwy skok – mierzony już szerokimi przesunięciami środków – nastąpi w 2027 roku, gdy rynek zyska dojrzałe case studies i benchmarki inkrementalności. Taki scenariusz jest spójny z globalnymi prognozami, według których retail media i e- commerce przejmują coraz większy udział w globalnym torcie reklamowym – zapowiada Maciej Tygielski.

Według Ewy Sadowskiej, trudno określić, jak szybko wzrośnie rynek retail mediów w Polsce. W dalszym rozwoju kluczowe będą decyzje retailerów. Czy potraktują retail media jako długofalową strategię biznesową, czy tylko jako dodatkowy strumień przychodów? Ekspertka z Bauer Media Outdoor zwraca uwagę na to, że wciąż potrzebna jest edukacja rynku – marek i domów mediowych, by retail media były traktowane jako stały, strategiczny element mixu mediowego.

– Przed nami jest bardzo ciekawy rok. Niepewna sytuacja gospodarcza, spadające marże sprzedawców i presja chińskich e-commerce’ów – wszystko to będzie sprzyjało poszukiwaniu dodatkowych źródeł przychodu przez polskich retailerów. Retail Media są sposobem na pozyskanie przychodów z reklam. Widać gołym okiem rosnące inwestycje czynione przez sklepy stacjonarne. Wraz ze wzrostem dostępności powierzchni reklamowej, zacznie poprawiać się także sama oferta – większy dostęp do danych o konsumentach, mierzalność efektów reklam czy panele do samodzielnego zakupu kampanii reklamowych – przewiduje Marta Zielonka, Programmatic & Retail Media Investment Lead w PUBLICIS GROUPE POLAND.

Jak podsumowuje CEO MyShopTV, polski rynek retail mediów rozwija się dwutorowo. Z jednej strony mamy segment digital, tj. on-site i off-site, który osiągnął dojrzałość i wysoką dynamikę. Coraz większe znaczenie zyskują kampanie off-site zasilane danymi retailerów, często łączone z CTV i mediami społecznościowymi. Z drugiej strony rośnie segment cyfrowych nośników w sklepach stacjonarnych – in- store. Nakłady inwestycyjne są jeszcze umiarkowane, ale rynek wreszcie mówi wspólnym językiem, co pozwala planować i rozliczać kampanie w sposób porównywalny.

Źródło: MondayNews

Dopasuj dla mnie

Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.

Wybraliśmy dla Ciebie

Pozostałe wiadomości Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci. Symboliczna akcja w Ostrowi Mazo…
Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci. Symboliczna akcja w Ostrowi Mazo…
20.11.2025 · 2300 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Rośnie liczba zwolnień spowodowanych nadużywaniem alkoholu
Rośnie liczba zwolnień spowodowanych nadużywaniem alkoholu
02.12.2025 · 2100 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Zostań bohaterem przed świętami. Dwie rodziny z naszego powiatu czekają na pomoc
Zostań bohaterem przed świętami. Dwie rodziny z naszego powiatu czekają na pomoc
28.11.2025 · 1973 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Twarde prawo wobec pijanych kierowców słabo działa
Twarde prawo wobec pijanych kierowców słabo działa
21.11.2025 · 1273 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Świąteczna zbiórka dla Domu Dziecka "Rafael". Dołącz i pomóż
Świąteczna zbiórka dla Domu Dziecka "Rafael". Dołącz i pomóż
27.11.2025 · 1263 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Dyskonty coraz mocniej dochodzą do ściany. Nowy raport
Dyskonty coraz mocniej dochodzą do ściany. Nowy raport
25.11.2025 · 1262 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Część młodych ludzi ma problem z motywacją i wytrwałością. Problem zaczyna się już w szko…
Część młodych ludzi ma problem z motywacją i wytrwałością. Problem zaczyna się już w szko…
20.11.2025 · 1135 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Przyszły rok może zmienić układ sił w retail mediach
Przyszły rok może zmienić układ sił w retail mediach
28.11.2025 · 1083 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Terytorialsi 5 Mazowieckiej Brygady z edukacją w szkołach (zdjęcia)
Terytorialsi 5 Mazowieckiej Brygady z edukacją w szkołach (zdjęcia)
20.11.2025 · 1023 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Jeźdźcy hulajnóg
Jeźdźcy hulajnóg
26.11.2025 · 994 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Używki, tłuszcze i słodycze liderami wzrostów cen w sklepach
Używki, tłuszcze i słodycze liderami wzrostów cen w sklepach
28.11.2025 · 979 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Rolnicy coraz częściej tracą plony przez ekstremalne zjawiska pogodowe. Dobrowolne ubezpi…
Rolnicy coraz częściej tracą plony przez ekstremalne zjawiska pogodowe. Dobrowolne ubezpi…
20.11.2025 · 950 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Mikołajki pełne magii w Galerii Bursztynowej!
Mikołajki pełne magii w Galerii Bursztynowej!
01.12.2025 · 913 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości E-commerce odbiera ruch galeriom i centrom handlowym
E-commerce odbiera ruch galeriom i centrom handlowym
03.12.2025 · 879 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości 21 listopada – Dzień Pracownika Socjalnego – kim są „pomagacze” i jak ich wzmacniać
21 listopada – Dzień Pracownika Socjalnego – kim są „pomagacze” i jak ich wzmacniać
21.11.2025 · 861 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Debata: Papierosy, alkohol i otyłość to dziś główne zagrożenia dla zdrowia pracowników
Debata: Papierosy, alkohol i otyłość to dziś główne zagrożenia dla zdrowia pracowników
24.11.2025 · 730 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Podróże bez granic: jak technologia zmienia sposób, w jaki zwiedzamy świat
Podróże bez granic: jak technologia zmienia sposób, w jaki zwiedzamy świat
21.11.2025 · 478 osób przeczytało ten artykuł
Pozostałe wiadomości Na czym polega głęboszowanie?
Na czym polega głęboszowanie?
28.11.2025 · 415 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu W pożarze pod Ostrowią Mazowiecką zginęła znana na Podlasiu bizneswoman i jej wnuk
W pożarze pod Ostrowią Mazowiecką zginęła znana na Podlasiu bizneswoman i jej wnuk
25.11.2025 · 16469 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Filmik z podostrowskiej wsi robi furorę w sieci. "To tylko Jabłczyńska jadąca traktorem z…
Filmik z podostrowskiej wsi robi furorę w sieci. "To tylko Jabłczyńska jadąca traktorem z…
10.11.2025 · 15454 osób przeczytało ten artykuł
Policja Tragedia na ulicy Kolejowej. Cofający autokar śmiertelnie potrącił pieszego (aktualizacja)
Tragedia na ulicy Kolejowej. Cofający autokar śmiertelnie potrącił pieszego (aktualizacja)
10.11.2025 · 13576 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Joanna Jabłczyńska w szpitalu. Mieszkanka podostrowskiej wsi dziękuje lekarzom i apeluje:…
Joanna Jabłczyńska w szpitalu. Mieszkanka podostrowskiej wsi dziękuje lekarzom i apeluje:…
30.11.2025 · 12546 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Wolta najmłodszej radnej. Tego się nikt nie spodziewał!
Wolta najmłodszej radnej. Tego się nikt nie spodziewał!
15.11.2025 · 10872 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Cicha zmiana w MDK. Nowy zastępca dyrektora
Cicha zmiana w MDK. Nowy zastępca dyrektora
21.11.2025 · 10477 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Co czeka mieszkańców Ostrowi Mazowieckiej w przyszłym roku? Ogromne inwestycje i rosnący …
Co czeka mieszkańców Ostrowi Mazowieckiej w przyszłym roku? Ogromne inwestycje i rosnący …
29.11.2025 · 9310 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Starosta z podwyżką do maksimum
Starosta z podwyżką do maksimum
20.11.2025 · 9258 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Historyczny moment w Ostrowi. Takiej Wigilii jeszcze tu nie było!
Historyczny moment w Ostrowi. Takiej Wigilii jeszcze tu nie było!
13.11.2025 · 8605 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Przedwojenna Ostrów Mazowiecka w kolorze. Zapraszamy na spacer po latach 30. (zdjęcia)
Przedwojenna Ostrów Mazowiecka w kolorze. Zapraszamy na spacer po latach 30. (zdjęcia)
11.11.2025 · 7873 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Aktualizacja: Do ratusza wpłynął wniosek o wygaszenie mandatów trojga radnych. Czy to ozn…
Aktualizacja: Do ratusza wpłynął wniosek o wygaszenie mandatów trojga radnych. Czy to ozn…
24.11.2025 · 7635 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Radny Pałys grzmi: "Czy strategią miasta będzie wyprzedaż wszystkiego, co się da?", a bur…
Radny Pałys grzmi: "Czy strategią miasta będzie wyprzedaż wszystkiego, co się da?", a bur…
06.11.2025 · 7622 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Dwie wygrane w Keno w Ostrowi Mazowieckiej. Jedna rekordowa
Dwie wygrane w Keno w Ostrowi Mazowieckiej. Jedna rekordowa
14.11.2025 · 7105 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z powiatu Radna Zawłocka nie odpuszcza w sprawie aptek! Starosta Bauer: "Dlaczego apteki nie są czy…
Radna Zawłocka nie odpuszcza w sprawie aptek! Starosta Bauer: "Dlaczego apteki nie są czy…
01.12.2025 · 7100 osób przeczytało ten artykuł
Policja Wypadek na DK60 w pobliżu Sielca - zderzenie osobówki z ciężarówką
Wypadek na DK60 w pobliżu Sielca - zderzenie osobówki z ciężarówką
18.11.2025 · 7028 osób przeczytało ten artykuł
Policja Pijany 27-latek wjechał czołowo w auto w okolicach Rogóźni! Dwie osoby trafiły do szpitala
Pijany 27-latek wjechał czołowo w auto w okolicach Rogóźni! Dwie osoby trafiły do szpitala
27.11.2025 · 6748 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta Nieoczekiwany zwrot w sprawie budowy osiedla przy ul. Olszynowej
Nieoczekiwany zwrot w sprawie budowy osiedla przy ul. Olszynowej
16.11.2025 · 6576 osób przeczytało ten artykuł
Wiadomości z miasta O najsłynniejszym traktorku w historii Ostrowi Mazowieckiej
O najsłynniejszym traktorku w historii Ostrowi Mazowieckiej
05.11.2025 · 6500 osób przeczytało ten artykuł

Bądź pierwszy! Dodaj komentarz

Twoja opinia pomaga być na bieżąco

Brak komentarzy

Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.

0 / 1200 Wskazówka: zaznacz fragment artykułu i kliknij „Zacytuj”

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.

Reklama



Komentarze 0
Opcje

Dostosuj preferencje treści (zapis lokalny w przeglądarce):

Dołącz