Ministerstwo Cyfryzacji stworzyło Rejestr Danych Kontaktowych (RDK), w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Wszystko po to, by urzędy miały aktualne dane kontaktowe obywateli. Dzięki temu urzędnik w ważnych dla nas sprawach zamiast wysyłać pismo, będzie mógł po prostu zadzwonić.
Rejestr Danych Kontaktowych wystartował w niedzielę 22 grudnia. Ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna - obywatel.
Dobrowolnie i bezpłatnie
- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację - mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
Do tej pory przepisy na to nie pozwalały - urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu tradycyjna, papierowa forma komunikacji.
- RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług - mówi szef Ministerstwa Cyfryzacji. - Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów - SMS czy e-mail są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej - dodaje minister cyfryzacji.
Czy moje dane będą bezpieczne?
Dodatkowo, dzięki RDK urzędy - z wyprzedzeniem - będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.
Co istotne, na podane adres e-mail i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.
Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.
Co ważne, dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy pamiętać o ich aktualizacji.
Jak przekazać dane do RDK?
To proste. I możliwe na dwa sposoby. Jeśli chcemy zrobić to online - wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, będziemy potrzebowali profilu zaufanego.
Jeśli chcemy przekazać do RDK swój numer telefonu i adres e-mail - musimy mieć pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy, że wpiszemy dane w odpowiednie pola, zalogujemy się profilem zaufanym. Potwierdzimy dane kodami, które otrzymamy e-mailem i SMS-em i gotowe.
Jeśli nie maMY przy sobie telefonu i dostępu do poczty - kody, które otrzymamy są ważne przez 24h. Używamy ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).
Swoje dane możemy przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.
Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Dopasuj dla mnie
Zaznacz tematy, które Cię interesują. Zapamiętamy wybór tylko na tym urządzeniu.
Informacja: zapisujemy wyłącznie wybór tematów w pamięci przeglądarki (localStorage). Możesz wyłączyć w każdej chwili.
Wybraliśmy dla Ciebie
Bądź pierwszy! Dodaj komentarz
Twoja opinia pomaga być na bieżąco
Dodając komentarz, akceptujesz regulamin komentowania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.
Rozpocznij dyskusję – napisz pierwszy komentarz poniżej.